Sabtu, 12 Jun 2010

PESTA PIALA DUNIA DI RTB

Menanti saat2 utk ke udara...


Suasana sebelum berlangsung siaran langsung...sempat pose.

Kelihatan Awg Hj Ali Hj Aji sdg mengemaskini info perlawanan melalui internet & Hj Malek bersama salah seorg krew.

Malam tadi saya telah diberi penghormatan oleh RTB utk menjadi tetamu pembukaan rasmi & perlawanan pertama Piala Dunia 2010 Afrika Selatan antara tuan rumah Afrika Selatan bertemu Mexico. Turut diundang bersama saya ialah Awang Majid Alias, sementara pembawa acara ialah Awang Haji Malek Hj Tengah & Awang Hj Ali Haji Aji.
Terlebih dahulu saya berbesar hati atas undangan oleh pihak RTB kerana sekali lagi menjemput saya terlibat dlm siaran langsung (live melalui RTB2) kejohanan sukan paling unggul di sunia iaitu pusingan akhir Piala Dunia. Dlm temasya 2006 di Jerman saya turut diundang oleh RTB & sebelum itu juga ketika berlangsungnya Euro 2004 di Portugal.

Buat pertama kali juga siaran langsung mlm tadi disiarkan melalui studio baru RTB iaitu di Studio 4, Komplek RTB Sungai Akar. Sebelum ini kesemua siaran langsung diadakan di Studio 1, RTB Bandar Seri Begawan. Apa yg penting adalah komitmen RTB sebagai badan penyiar terulung di negara ini telah memainkan peranan cukup penting dlm kemajuan & perkembangan sukan terutama bola sepak. Sejak dari dulu lagi RTB telah menyiarkan pelbagai siaran langsung kejohanan2 utama dunia.

Dan dalam perlawanan pembukaan malam tadi, tuan rumah 'Bafana Bafana' di bawah bimbingan Calros Alberto Parreira telah diikat 1-1 oleh Mexico. Separuh masa pertama permainan memang dikuasai oleh Mexico namun Afrika Selatan terlebih dahulu memecah kebuntuan dgn jaringan oleh Thabalala sebelum selepas itu disamakan oleh Rafael Marques.

Perlawanan kedua antara Perancis & Uruguay juga berkesudahan dgn seri 0-0 dan dgn itu persaingan utk ke pusingan kedua terbuka luas utk keempat2 pasukan dlm Kumpulan A itu. Sementara itu, utk perlawanan kedua itu, sahabat saya Husin Hj Moktal pula mengambil tempat sebagai tetamu undangan utk menganalisa permainan kedua2 pasukan.

Perlawanan malam ini;

KUMPULAN B
7.30 malam - Korea Selatan x Greece
10.00 malam - Argentina x Nigeria

KUMPULAN C
2.30 pagi - England x USA

Tiada ulasan: