Sabtu, 26 Jun 2010

BRAZIL, PORTUGAL, SEPANYOL & CHILE PELENGKAP SENARAI 16

David Villa sekali lagi menjadi faktor pemusnah bagi Sepanyol.

Pertembungan antara ketua pasukan Lucio (Brazil) & Ronaldo (Portugal) dlm perlawanan yg berkesudahan seri 0-0.

Brazil dan Portugal mewakili Kumpulan G serta Sepanyol dan Chile pula utk Kumpulan H melengkapkan senarai 16 pasukan yg layak ke pusingan kedua Piala Dunia FIFA 2010 Afrika Selatan malam tadi. Brazil akan bertemu Chila & Sepanyol lwn Portugal (29 Jun 2010 - Rabu, 02.30 pagi), menjadikan perlawanan Sepanyol/Portugal satu lagi perlawanan tumpuan pusingan ini selain pertembungan antara Germany/England.

Malam ini akan berlangsung 2 perlawanan iaitu Uruguay x Korea Selatan (10.00 mlm) dan USA x Ghana (02.30 pagi). Dlm kelompok 16 pasukan tersebut mengandungi 6 wakil Eropah, 5 Amerika Selatan, 2 Amerika Tengah & Utara, 2 Asia dan 1 Afrika. Jika dilihat dari senarai tersebut nampak benua Amerika Selatan mencatat 100% kejayaan pasukan2 mereka apabila kelima2 wakil benua tersebut layak ke pusingan kedua.

Benua Amerika Tengah/Utara mencatat 75% (2 dari 3 pasukan), Asia mencatat 50% (2 dari 4 pasukan), Eropah 45% (6 dari 13 pasukan) dan Afrika 15% (1 dari 6 pasukan). Dari statistik tersebut menunjukkan dgn jelas bahawa mutu permain pasukan2 dari negara Amerika Latin, Tengah/Utara & Asia meningkat berbanding apa yg ditunjukkan oleh negara2 Eropah & Afrika.

Nampaknya selepas ini UEFA dan CAF mempunyai banyak tugas utk dilakukan agar keputusan terburuk itu menjadi sebaliknya dlm edisi 2014 di Brazil nanti. Manakala bagi AFC & CONCACAF pula tidak boleh berada dlm zon selesa tetapi mesti meneruskan projek2 pembangunan lebih terarah & berterusan terutama kpd negara2 kecil yg lainnya.

Kita saksikan pula perkembangan utk pusingan kedua, suku akhir, separuh akhir & akhir pula.

Prof: Ingin melihat Brazil & Argentina bertemu buat pertama kali dlm perlawanan akhir.

Tiada ulasan: