Isnin, 28 Jun 2010

PERTEMBUNGAN KLASIK JERMAN & ARGENTINA DLM SUKU AKHIR

Diego Maradona bersama staff kejurulatihannya jelas gembira dgn gol2 yg dijaringkan.

Dua pasukan pilihan, Argentina & Jerman akan bertembung sekali lagi dlm suku akhir Piala Dunia FIFA 2010 Afrika Selatan. Argentina mara setelah menewaskan Mexico 3-1 & Jerman pula membenam England 4-1 dlm perlawanan pusingan kedua masing2 malam tadi.

Dua gol melalui Carlos Tevez & Gonzalo Higuain sudah cukup bagi anak buah Maradona itu utk melangsaikan dendam empat tahun lalu bila mana Argentina tewas kpd Jerman yg ketika itu menjadi tuan rumah dgn sepakan penalti. Pengurus Jerman ketika ini Joacim Loew adalah penolong kpd Jurgen Klinsman dan sesuatu yg sangat manis jika sekali lagi mampu menjadi pemenang.

Dlm kejohanan kali ini Argentina mempunyai segala2, dari pengurus pasukan hinggalah kpd pemain2 yg berbakat & tahun ini adalah masa utk mereka menyinar & melengkapkan skrip indah mereka. Maradona sebagai peneraju & antara pemain2 penting watak kejayaan kali ini ialah tidak lain tidak bukan Lionel 'Wonder Boy' Messi, Gonzalo Higguain, Carlos Tevez, Javier Mascherano, Juan Sebastian Veron, Walter Samuel, Gabriel Heinze & lain2. Sepanjang empat perlawanan lalu mereka telah menjaringkan 10 gol.

Perlawanan itu nanti tentu menarik kerana lawan Argentina adalah 'The Master of Football' Jerman. Jentera Jerman kali ini nampaknya beraksi dgn baik dlm semua perlawanan dgn menggabungkan pemain2 senior spt Miroslav Klose, Lucas Podolski, Philip Lahm, Bastin Schweinsteiger & Arne Friedrich. Manakala pemain2 muda yg kebanyakannya diambil dari skuad bawah 21 tahun yg menjuarai kejohanan Eropah ialah Thomas Mueler, Mesut Ozil, Semi Khedira, Manuel Neuer, Cacao & Holger Badstuber.

Thomas Mueler bergembira kerana menjaringkan gol utk Jerman sambil John Terry kecewa.

Kehebatan pemain2 Jerman beraksi terbukti dgn menjadikan England mangsa mereka mlm tadi. Skuad 'Golden Generation' England langsung tidak dpt menandingi kemahiran individu, persefahaman berpasukan, kemantapan strategi & kawalan bola yg bermutu tinggi yg ditampilkan oleh anak buah Joacim Loew. Thomas Mueller yg menyumbang dua gol pantas melalui serangan balas adalah Jerman pemain paling muda iaitu 20 tahun.

Memang dari awal lagi saya sudah menjangka bahawa skuad Jerman ini pasti mara sekurang2nya peringkat suku akhir. Nyata jangkaan saya itu benar dan kini mereka tidak rugi apa2 jika tewas kpd Argentina nanti kerana rasanya dlm masa empat tahun dari sekarang (2014) di Brazil adalah masa utk mereka menjadi pemain2 yg matang.

Ketewasan England kpd Jerman dgn jaringan agak besar menyerlahkan kpd kita bahawa bola sepak England sebenarnya tidak menjanjikan apa2, hanya gah pada publisiti EPL. Di tengah padang peringkat antarabangsa skuad England adalah merupakan sekelompok pemain yg lemah segala2. Apa saja yg diinginkan oleh pemain atau skuad ada pada mereka; wang, pengurus berbakat, kemudahan latihan & khidmat sokongan yg lain. Namun dlm empat perlawanan mereka kali ini England gagal berfungsi dgn baik.

Jika perubahan drastik tidak dilakukan oleh England terutama pembangunan akar umbi (akademi) mustahil mereka dpt menjulang Piala Dunia buat kali kedua sejak 1966 ketika menjadi tuan rumah. Contoh terbaik adalah Jerman. Bundesliga, walaupun tidak sepopular EPL tetapi mampu melahirkan ramai pemain2 yg berbakat saban tahun. Dan ini memberi kesan positif kpd skuad kebangsaan England sendiri.

Prof: Maaf kpd penyokong England, skuad anda memang tidak berbakat.

Tiada ulasan: