Isnin, 18 Julai 2011

SAYA BERKONGSI KEBIMBANGAN BERSAMA VELLAPAN

FAS dan FAM telah menandatangani perjanjian untuk berkerjasama di mana Singapura akan kembali beraksi di Liga Malaysia dan sebuah pasukan dari Malaysia akan menyertai S League (saya pasti salah sebuah pasukan projek pembangunan FAM iaitu skuad Harimau) mulai musim depan 2012. Reaksi dari itu (perjanjian) bekas Setiausaha Agong AFC, Peter Vellapan, telah melahirkan kebimbangan dan kekhuatiran beliau kalau-kalau unsur rasuah akan kembali 'menyerang' bolasepak Malaysia yang sedang mula menapak naik.

Sebagai rekod, hampir kesemua pemain dalam Liga M (kecuali Johor dan Sarawak) telah disabitkan dengan aktiviti rasuah dalam tahun 1990an lalu dan hampir-hampir melumpuhkan skuad kebangsaan Malaysia ketika itu. Liga M mengambil masa lebih sedekad untuk kembali berstatus sebagai salah satu liga terbaik rantau ini.

Sebagai pentadbir bolasepak paling berpengalaman kebimbangan Vellapan itu sudah pasti mempunyai asas kukuh. Saya juga sependapat dengan beliau berdasarkan pengalaman membuat liputan Piala Malaysia, Liga Semi Pro dan selepas itu Liga M. Kekhuatiran kami berdasarkan rekod yang sah dan pengalaman yang dilalui dan bukannya kerana 'benci' atau 'iri hati' terhadap pasukan Singapura.

Memang tidak dapat dinafikan penyertaan dalam Liga M akan mengembalikan kemeriahan seperti era 60, 70 & 80an lalu. Stadium akan penuh sesak setiap kali Singapura menentang pasukan-pasukan dari Malaysia terutama sekali Selangor, Pahang, Johor, Perak, Pulau Pinang, Kedah, Perlis, Terengganu dan Negeri Sembilan. Begitu juga halnya apabila perlawanan berlangsung di Stadiuim Nasional, Kallang hingga mencetuskan fenomena 'Kallang Roar' yang sangat terkenal itu.

Akan tetapi kehebatan itu dicemarkan oleh kewujudan para 'bookie' yang cuba mengatur perlawanan-perlawanan yang melibatkan Singapura. Difahamkan para 'bookie' ini kebanyakannya mewakili towkey-towkey judi dari negara tersebut dan menjadikan rakyat tempatan sebagai orang penghubung kepada pemain atau pegawai pasukan-pasukan. Natijahnya, ramai pemain yang terlibat rasuah dan diambil tindakan undang-undang serta tindakan pengantungan oleh FAM.

Saya sangat-sangat berharap peristiwa tersebut tidak akan berulang kembali untuk abad ke 21 ini. Selain tindakan pencegahan oleh pihak keselamatan seperti polis dan biro rasuah, pasukan-pasukan juga mesti menanamkan disiplin yang tinggi kepada setiap pegawai dan pemain mereka. Jika mereka tidak menerima sogokan oleh para 'bookie' sudah pasti tidak akan berlaku kejadian rasuah.

Harapan yang terakhir ialah agar penyertaan Singapura kali ini akan memberi impak besar kepada kehadiran penonton dan tahap permainan kedua-dua belah pihak sepertimana juga yang dihasratkan oleh FAM dan FAS ketika mereka berbincang dan seterusnya mencapai kata putus untuk kembali menjalin hubungan seperti tradisinya.

Prof: Menyimpan banyak cerita-cerita rasuah dari pemain yang terlibat baik di Malaysia, Singapura mahupun di Brunei DS sendiri. Ianya kekal menjadi sejarah hidup dan pengalaman sepanjang bertugas menjadi wartawan.

2 ulasan:

ManHassan berkata...

Salam. Gua suka kalo Singapor
masuk balik Liga M. Meriah sikit.

Tang rasuah tu kalo nak jadi tetap jadi.

Rasuah bleh dielakkan klo kebajikan
pemain dan iman mereka di terjaga.

JABAR ISNIN berkata...

betul tu bro, gua cuma cuak. tapi syok gak klau stdium penuh mcm zaman kita dlu. teringat tumpang bas Tunjang Ekspress nak p stdium merdeka. lpas tu pekena dlu nasi kandaq rest yussof kat tingkat atas. bru buat koje...hehehe