Ahad, 3 Julai 2011

DAVID BOOTH KINI DI KEMBOJA

David Booth (gambar atas), 61 tahun, bekas jurulatih pasukan kebangsaan Negara Brunei Darussalam baru saja menandatangani perjanjian untuk menjadi jurulatih kelab Phnom Penh Crown FC dari Kemboka. Sebelum ini jurulatih berkarismatik itu telah membantu Laos layak ke pusingan akhir AFF Suzuki Cup 2010.

Kepada para peminat bolasepak di negara ini pasti tidak akan dapat melupakan jasa bakti yang telah ditaburkan oleh beliau. Walaupun David Booth tidak tercatat dalam sejarah bolasepak negara sebagai jurulatih yang menerajui pasukan kebangsaan menjuarai Piala Malaysia 1999 namun tiada siapa dapat menyangkal bahawa pasukan juara tersebut adalah 'ciptaan' David Booth kerana jurulatih itu meletakkan jawatan sebaik berakhirnya pusingan suku akhir Piala Malaysia musim tersebut.

Pemain-pemain seperti Liew Chuan Fue, Haji Mohamad Rosanan Abdullah Samak, Haji Mohd Rosaidi Haji Mohd Khamis, Ibrahim Haji Abu Bakar, Azmanuddin Haji Gillen, Nordin Tujoh, Moksen Mohamad, Fadlin Galawat, Pg Sallehuddin Pg Haji Damit, Mohd Ali Haji Momin dan yang lain-lain masing mengingati karisma dan ilmu pengetahuan yang telah dicurahkan oleh David Booth dan hasil bimbingannya itu menjadikan sebahagian besar daripada mereka kini menjadi jurulatih-jurulatih yang berpotensi di negara kita waktu ini.

Selepas menamatkan bakti di Brunei DS, David Booth telah berkelana ke beberapa negara Asia lain sama ada menjadi jurulatih pasukan kebangsaan mahupun kelab, antaranya ialah Myanmar, India, Maldives dan Laos. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut anda boleh mengetahuinya di sini.

David Booth hadir di kelab penyandang juara liga Kemboja itu Metfone Cambodia League musim lalu bagi menggantikan Bojan Hodak yang menerima tawaran menjadi penolong jurulatih bagi kelab Shandong Luneng Taishan FC dalam liga bolasepak professional China.

Prof: Bekas adak didik beliau sering memberitahu saya bahawa David Booth adalah jurulatih asing terbaik pernah datang ke Brunei DS.

Tiada ulasan: