Ahad, 24 Julai 2011

MAKA TAMATLAH RIWAYAT MOHAMMAD BIN HAMMAM

Mohammad bin Hammam (gambar atas) akhirnya 'ditamatkan riwayatnya' secara sah oleh Ethics Committee FIFA dengan menjatuhkan hukuman penggantungan sepanjang hayat (life ban) dari terbabit secara aktif ataupun tidak dalam sukan bolasepak di peringkat kebangsaan dan antarabangsa.

Selain Mohammad, beberapa pegawai lain turut digantung selama setahun oleh jawatankuasa tersebut yang bersidang kelmarin di FIFA House, Zurich, Switzerland. Berita lanjut mengenainya boleh anda baca di sini.

Malang bagi benua Asia kerana Mohammad adalah Presiden AFC sebelum beliau disiasat dan digantung oleh FIFA kerana kesalahan rasuah ketika kempen merebut jawatan Presiden FIFA dalam Kongres FIFA yang berlangsung awal Jun lalu. Pada awalnya Mohammad seolah-olah memiliki peluang cerah untuk menumpaskan Sepp Blatter, penyandang jawatan panas tersebut yang disokong oleh Mohammad tatkala Blatter memenangi perebutan dua penjuru menewaskan Leonart Johansson dalam Kongres FIFA 1988 lalu setelah Jao Havalange enggan menyambung tugas selaku Presiden FIFA.

Tidak dapat dinafikan bahawa Mohammad banyak membawa kemajuan kepada bolasepak khususnya benua Asia yang dipimpinnya sebelum ini. Antara pembaharuan yang dibawa Mohammad ialah mewujudkan Asian Champion League (kelab) dan projek Vision Asia (projek yang membantu mana-mana ahli AFC dalam soal-soal pentadbiran atau pembangunan).

Namun peristiwa pahit buat bolasepak Asia ini terpaksa ditelan oleh kita semua sebab kesalahan kita sendiri. Kita menerima pakai unsur-unsur tidak sihat itu ke dalam kehidupan seharian kita. Maka dalam soal ini, 'siapa kuat, dia berkuasa' dan 'winner take all'.

Kini AFC terpaksa mencari seorang lagi sosok yang berkaliber dan berwibawa serta mempunyai wawasan jauh untuk membawa bolasepak Asia maju setaraf dengan benua-benua lain terutama Eropah dan Amerika Latin. Dari segi pencapaian individu kita malah agak ketinggalan dengan benua Afrika kerana kita lihat di sana-sini pemain-pemain Afrika beraksi manakala pemain-pemain dari Asia masih terkial-kial untuk mendapat pengiktirafan walaupun ada seorang-dua yang benar-benar menyinar, Park Ji-Sung misalnya.

Akan tetapi dari segi pencapaian pasukan di peringkat antarabangsa benua Asia jauh meninggalkan benua Afrika. Pasukan-pasukan senior benua Asia iaitu Korea Selatan memasuki separuh akhir Piala Dunia 2002 dan suku akhir 2010 serta baru-baru ini pasukan bolasepak wanita Jepun menjuarai FIFA Women World Cup 2011 yang berlangsung di Jerman.

Mudah-mudahan akan muncul beberapa butir lagi bintang dari kalangan pemimpin bolasepak Asia. Namun mencari pemimpin berwibawa tidak semudah mencari dan memilih pemain-pemain kerana kita tidak mempunyai projek pembangunan khusus untuk pemimpin seperti projek-projek pembangunan untuk pemain. Ianya memakan masa yang lebih panjang dan mesti disaring secara teliti. Pemimpin yang pergi hari ini tidak mudah dicari ganti pada hari esok.

Lihat sahaja apa yang berlaku dalam kancah bolasepak Brunei DS.

Prof: Selagi FIFA tidak berubah secara radikal, selagi itulah ada orang yang akan jadi mangsa.

Tiada ulasan: