Rabu, 13 Julai 2011

MICK JONES KEMBALI KE EPL

Ingat Mick Jones? Sudah tentu peminat setia 'Skuad Tebuan' masih mengingati jurulatih yang membawa Brunei DS menjuarai Piala Malaysia 1999. Jika David Booth berkelana ke beberapa negara Asia sebaik meninggalkan bumi bertuah Brunei DS, Mick Jones mengambil arah berlainan dengan kembali ke England dan meneruskan kerjayanya di sana.

Tanpa kita sedari Mick Jones rupanya sudah merasai kehangatan kancah EPL yang kita tonton siaran langsung perlawanan-perlawanannya setiap hujung minggu. Pada musim 2005/05 yang lalu Mick Jones bersama Niel Warnock (Pengurus) membawa Sheffield United beraksi dalam EPL tetapi tersingkir 12 bulan selepas itu.

Musim 2011/12 akan datang ini Jones sekali lagi kembali bersama 'pasangan ideal' Neil Warnock membimbing Queen Park Rangers beraksi di EPL. Persefahaman erat antara mereka berdua sebenarnya bermula sebelum Mick Jones menerima tugasan di Brunei DS lagi iaitu pada tahun 1988 menerajui Peterborough United.

Selepas itu mereka mengambil tugasan di Plymouth Argyle untuk beberapa musim hinggalah Mick Jones menjadi jurulatih Brunei DS. Bekas pemain Derby County itu meninggalkan Bandar Seri Begawan pada tahun 2002 dan kembali ke England untuk menjadi pengurus beberapa buah kelab kecil.

Kegagalan mengekalkan Sheffield United di EPL membuatkan Jones dan Warnock dipecat oleh pemilik kelab tersebut. Mereka selepas itu mengambil langkah drastik apabila berehat dari kancah bolasepak sebelum kembali memikul tanggungjawab di Crystal Palace pada Oktober 2007.

Mick Jones kekal menjadi penolong pengurus kepada Neil Warnock membawa Queen Park Rangers mendaki puncak EPL setelah memulakan tugas pada 1 Mac 2010 yang lalu. Tentu sekali bekas pemain-pemain yang pernah dibimbingnya akan berpeluang melihat sesekali kelibat bekas jurulatih mereka di kaca tv tatkala siaran langsung EPL nanti.

Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai Mick Jones, bolehlah melayari infonya di sini da sini. Kita doakan QPR akan kekal berada dalam EPL.

Prof: Sempat mengenali Mick Jones secara dekat. Beliau memang seorang yang dedikasi dan mempunyai banyak idea. Saya pernah membawa beliau melihat kejohanan 7 sebelah semata-mata untuk mencari pemain-pemain berbakat.

Tiada ulasan: