Ahad, 31 Julai 2011

HANYA 3 WAKIL ASIA TENGGARA UTK PUSINGAN KE-3 PIALA DUNIA 2014

Indonesia, Singapura dan Thailand adalah wakil dari Asia Tenggara yang layak ke pusingan ke-3 kelayakan Piala Dunia 2014 iaitu perlawanan peringkat kumpulan. Negara-negara lain tersungkur sama ada di pusingan pertama atau kedua lagi. Syabas buat ketiga-tiga negara tersebut.

Kesemua 20 buah negara yang layak dibahagikan kepada 5 kumpulan (A-E) yang dianggotai 4 buah pasukan setiap kumpulan. Johan dan naib johan kumpulan masing-masing akan mara ke pusingan ke-4 yang akan dibahagikan pula kepada dua kumpulan A dan B. Johan dan naib johan kumpulan layak secara automatik ke Piala Dunia 2014 Brazil. Manakala satu lagi slot iaitu tempat ke-3 terbaik akan bermain secara playoff.

Setakat ini kalau tidak silap saya hanya Thailand yang pernah layak ke pusingan ke-4 bertarung bersama negara-negara gagah Asia yang lainnya seperti Australia, Korea Selatan, Korea Utara, Jepun, China, Arab Saudi, Uzbekistan, Iran, Iraq dan lain-lain lagi. Bagi pendapat saya mutu bolasepak rantau lain di benua Asia ini telah meningkat dengan drastik manakala bagi rantau Asia Tenggara sendiri mutunya sama ada statik ataupun menjunam turun.

Sebabnya? Sebabnya adalah kita tidak serius. Kita asyik berbalah merebut jawatan. Kita banyak cakap dan kurang kerja. Kita hanya ingin merebut kesempatan untuk 'belayar' percuma. Kita amalkan rasuah. Kita masih berfikiran 'macam katak bawah tempurung' dan tidak berfikiran terbuka atau 'out of box' kata orang zaman ini. Kita mengamalkan kronisme, ampunisma dan bodeknism. Kesemua resipi itu ada dalam kehidupan seharian kita.

Ingin berjaya? Ya, jika kita ingin berjaya, buangkan jauh-jauh segala sifat yang saya nyatakan di atas. Gantikan dengan sifat-sifat yang positif, pro-aktif, telus, dedikasi, tidak mementingkan diri, yakin dan mengadaptasi gaya pengurusan professional kerana dunia bolasepak zaman ini adalah dunia professional. Bukan lagi AMATUR!!!!!

Pecahan pusingan kelayakan Zon Asia Piala Dunia 2014 boleh dibaca di sini.

Prof: Pernah melihat Korea Selatan, Jepun, China dan Arab Saudi tumpas dengan mudah kepada Thailand dan Malaysia. Sekarang perkara sebaliknya berlaku.

Tiada ulasan: