Isnin, 27 Jun 2011

LIGA PRO DI BRUNEI?

Seorang teman, tidak dikenali di kalangan kawan-kawan sebagai 'candu bola', beliau adalah ahli perniagaan. Setiap masa hanya perniagaan dalam fikirannya. Kebetul saya tersua teman tadi di salah sebuah restoran di Berakas beberapa minggu lalu. Dengan wajah yang serius teman tadi melemparkan cadangan kepada saya (ketika itu saya bersama Liew Chuan Fue), "Bila lagi mahu tubuhkan liga professional? Sudah puluhan tahun kitani ada persatuan, semua negara jiran sudah professional liga mereka, kita bila lagi? Tidak mustahil!"

Setelah teman tadi melontar pandangan yang mengejutkan tadi kami berbual seketika di sofa restoran tersebut sambil bercakap-capak mengenai perkembangan semasa bolasepak Brunei (ketika itu NFABD beberapa hari saja lagi akan diiktiraf oleh FIFA). Saya terangkan sedikit sebanyak masalah yang membelenggu bolasepak Brunei namun teman tadi sebagai seorang ahli perniagaan yang aktif amat yakin sekali bolasepak Brunei boleh menuju era professional.

Itu adalah pandangan dari seorang ahli perniagaan yang tidak menjadi 'cadu bola' tetapi mengambil peduli tentang bolasepak. Memang telah kita ketahui bahawa bolasepak adalah sukan nombor 1 di Brunei. Sesiapa sahaja, walaupun tidak hadir menonton perlawanan-perlawanan bolasepak di stadium tetapi mereka ambil peduli, mereka prihatin.

Sudah saya sampaikan pesan kepada salah seorang teman yang kini menjadi salah seorang Committee NFABD bahawa bolasepak sukan nombor 1, jadi jangan lakukan perkara yang membawa kita ke zaman lampau. Maksudnya, mengimplementasikan projek atau tindakan yang dilihat oleh masyarakat sebagai ketinggalan zaman. Mereka akan bersuara. Kalau dulu cuma ada akhbar harian atau mingguan tetapi kini masyarakat di Brunei mempunyai 5 akhbar harian (3 akhbar utama iaitu Borneo Bulletin, Brunei Times dan Media Permata), Facebook, blog dan Twitter untuk menzahirkan ulasan, kritikan, komen atau rasa tidak puas hati mereka.

Berbalik kepada saranan teman saya yang inginkan liga Brunei menuju era professional tadi. Bagi saya sendiri berpendapat ianya adalah tidak mustahil dan boleh dilaksanakan tetapi bukan dalam masa 2 atau 3 tahun ini, mungkin 5 tahun akan datang dengan syarat pelannya hendaklah dibuat dari sekarang.

Satu kelebihan bagi Brunei ialah kita boleh melihat model liga professional mana yang paling sesuatu untuk dijadikan ikutan atau mengambil sedikit dari tiap-tiap liga professional negara-negara jiran dan diadaptasi mengikut kesesuaian struktur kelab dan taraf ekonomi negara ini sendiri. Mungkin liga tersebut adalah sebuah liga professional yang kecil tetapi molek dan indah dipandang. Sama-sama kita nantikan.

Prof: A League (Australia), sebuah negara besar dan saiz ekonomi yang kuat tetapi hanya mempunyai 10 buah kelab professional di divisyen utama.

Tiada ulasan: