Selasa, 21 Jun 2011

JACK A. WARNER LETAK JAWATAN, APAKAH SELESAI MASALAH FIFA?

Naib Presiden FIFA, Jack A. Warner dari CONCACAF dan Trinidad & Tobago, salah seorang dari dua jawatankuasa eksekutif FIFA yang telah disiasat oleh Ethics Committee, mengumumkan perletakan jawatannya dalam semua aktiviti bolasepak antarabangsa. Sila lihat di sini.

Oleh itu semua pertuduhan dan siasatan terhadap beliau telah ditutup dan rekod baik sebagai salah seorang peneraju FIFA yang aktif hampir 30 tahun lalu kekal. Seorang lagi yang sedang disiasat oleh Ethics Committee FIFA ialah Mohammad bin Hammam, Presiden AFC, dan telah digantung dari semua jawatannya menunggu hasil siasatan jawatankuasa tersebut.

Pada awalnya Presiden FIFA Sepp Blatter sendiri telah dibuka kes siasatan namun hanya Warner & Mohammad dihadapkan untuk siasatan lanjut. Insiden ini terbit apabila Mohammad membuat keputusan untuk mencabar Blatter untuk kerusi panas Presiden badan induk bolasepak dunia itu dalam kongres yang berlangsung 1 Jun 2011 lalu. Akibatnya Blatter muncul pemenang apabila pencalonan Mohammad gugur secara automatik setelah disiasat oleh Ethics Committee.

Namun ramai pemerhati berpendapat bahawa pengunduran Warner adalah cubaan untuk menyelamatkan rekod bersih FIFA sendiri kerana FIFA kini telah dianggap sebuah pertubuhan yang bergelumang dengan rasuah dan urus tadbir yang salah. UEFA sendiri telah memberi kata dua kepada FIFA supaya memperbetulkan atau membuat reformasi pentadbiran dalam masa 3 bulan. Jika tidak ada apa-apa tindakan diambil maka UEFA akan melakukan sesuatu. Kita tunggu apa akan dibuat oleh UEFA nanti.

FA England telah lama mengkritik cara FIFA ditadbir. Kemarahan FA England memuncak apabila gagal dalam perebutan menjadi tuan rumah Piala Dunia 2018 kepada Russia walaupun telah membuat 'proposal' dan 'presenation' cukup baik kepada ahli-ahli kongres. Sudah sayaa jelaskan sebelum ini, tiada dalam kamus FIFA 'proposal' dan 'presentation' baik akan berjaya membida untuk menjadi tuan rumah sesuatu kejohanan ataupun merebut sebarang jawatan dalam FIFA.

Semuanya terpulang kepada bagaimana kita mengikut atau mempraktikkan 'budaya FIFA' yang telah berakar umbi sejak sekian lama. Mungkin 'budaya FIFA' inilah yang dimaksudkan oleh UEFA agar dilakukan perubahan. Memang FIFA sendiri mesti berubah dan memberi contoh baik kepada dunia dan kepada ahli-ahli gabungannya.

Prof: Telah lama menyedari tetapi hanya segelintir kita yang sedar.

Tiada ulasan: