Selasa, 31 Mei 2011

CAHAYA DI HUJUNG TEROWONG - AKHIRNYA BRUNEI BEBAS

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah Yang Maha Esa. Hanya perkataan itu yang layak dilafazkan apabila mendapat tahu bahawa Brunei DS sudah dibebaskan oleh FIFA dari penggantungan yang berjalan sejak hujung 2009. Siaran media oleh FIFA boleh dirujuk di sini.

Keputusan itu diambil oleh Mesyuarat Eksekutif badan induk itu yang dipengerusikan oleh Presidennya Sepp Blatter beberapa jam yang lalu. Bersama Brunei, juga dilepaskan dari penggantungan ialah Bosnia-Herzegovina apabila FIFA mendapati kedua-dua persatuan kebangsaan telah berjaya menjalankan tugas dengan baik.

Sementara itu, PSSI (Persatuan Sepakbola Seluruh Indonesia) juga diberi peluang sehingga 31 Jun 2011 untuk melaksanakan mesyuarat agong dan memilih barisan kepimpinan yang baru. Tahniah juga kepada FFBD yang selama ini bertungkus-lumus cuba menambat hati FIFA bahawa mereka (FFBD) serius menjalankan tanggungjawab membangun bolasepak negara walaupun FIFA tidak mengiktiraf mereka dan memberikan pula pengiktirafan kepada NFABD (National Football Association Brunei Darussalam/Persatuan Bolasepak Kebangsaan Brunei Darussalam).

Saya akan ulas perkara ini kemudian.

Prof: Tepat jangkaan saya, segala yang berlaku dalam FIFA sedikit-sebanyak mempengaruhi keputusan ini. Itulah kuasa Allah.

Tiada ulasan: