Sabtu, 21 Mei 2011

PRESIDEN FIFA - HAMMAM TERHIMPIT

Tarikh 1 Jun 2011 semakin hampir. Pada tarikh tersebut akan diadakan kongres FIFA di Zurich, Switzerland. Pada kongres kali ini akan memperlihatkan pertembungan pemilihan pucuk pimpinan buat pertama kali sejak sekian lama. Penyandang Sepp Blatter akan dicabar oleh Mohammed bin Hammam, Presiden AFC.

Nampaknya Blatter berada dalam kedudukan selesa apabila mendapat 'janji' undia dari beberapa benua seperti Eropah, Amerika Selatan dan Ocenia. Jika kena dengan gaya 'kempen' beberapa hari/jam sebelum pengundian maka jelas sekali Blatter akan mengekalkan jawatannya untuk penggal terakhir (menurut janjinya) dengan undia yang selesa.

Kini Mohammed bin Hammam hanya mengharapkan undian dari benua Asia, Amerika Utara, Amerika Tengah dan Carribean. Namun pengundian mengikut 'tradisi FIFA' tidak menggambarkan perkara sebenar atas apa yang kita baca melalui laporan-laporan media. Senjata utama ialah bagaimana berkesannya jentera melobi seseorang calon beberapa hari/jam menjelang majlis pengundian.

Mohammed Hammam juga nampaknya memiliki sokongan kuat dari 'kuasa besar' dalam FIFA iaitu FA England yang cukup kuat bersuara untuk 'menggulingkan' Blatter dari kerusi empuk Presiden FIFA itu. FA England cukup terguris apabila England gagal merebut sebagai tuan rumah Piala Dunia 2018 yang mereka anggap sebagai cara pengundian yang tidak demokratik. Sehingga kini England masih berusaha untuk membuktikan ada unsur-unsur tidak sihat ketika majlis pengundian memilih tuan rumah Piala Dunia tempoh hari.

Walaupun Blatter mendapat janji sokongan dari beberapa benua, persoalannya adakah ianya mewakili kesemua negara (undi) yang berada di dalam benua tersebut? 10 hari mendatang ini adalah masa sesuai bagi Mohammed bin Hammam untuk melakukan 'counter attack' kepada 'attacking strategy' yang telah dilakukan oleh Blatter beberapa minggu sebelum ini.

1 Jun 2011, "mari kita lihat siapa yang kena" - dialog seniman Ibrahim Pendek dalam filem Ali Baba Bujang Lapok.

Prof: Sejak dari dulu lagi tidak bersetuju dengan cara pengundian yang diamalkan oleh FIFA.

Tiada ulasan: