Ahad, 31 Oktober 2010

KELANTAN - JUARA BARU PIALA MALAYSIA

Keluarga juara-juara Piala Malaysia mendapat 'ahli baru' malam tadi apabila Kelantan menjadi pasukan terbaru menjuarai piala berprestij itu setelah menewaskan Negeri Sembilan 2-1 dalam perlawanan akhir yang berlangsung di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Kuala Lumpur.

Skuad 'Kijang' atau 'The Red Worriors' itu yang dibimbing oleh B. Sathianathan memperlengkapkan putaran dari sebuah pasukan belasan kepada pasukan bergelar juara. Dalam tiga tahun kebelakangan Kelantan mampu keluar dari zon 'budak belasan' dan menjadi sebuah pasukan digeruni.

Kesemua ini dapat dicapai oleh mereka kerana faktor pengurusan/kepimpinan yang cekap, memiliki pemain & pasukan kejurulatihan yang berkualiti, disiplin dan mempunyai iltizam yang kuat. Percayalah jika Kelantan (atau mana-mana pasukan pun) tidak meneruskan formula tersebut maka mereka akan sekali lagi terjerumus ke lembah masalah dan kemunduran.

Prof: Setiap pasukan juara menyimpan resipi tersendiri. Kisah gembira sepeti itu mesti diteruskan agar generasi akan datang mendapat manfaat. Adakah Juara Piala Malaysia 1999 belajar daripada ini?

Tiada ulasan: