Khamis, 14 Oktober 2010

DOLLAH KASSIM MENINGGAL - AL-FATIHAH

Allahyarham Dollah Kassim (tengah) ketika zaman kegemilangan mewakili Singapura.

Setelah terlantar koma sejak setahun yang lalu akhirnya lagenda bola sepak Singapura,Dollah Kassim, 61 tahun, menghembuskan nafas terakhirnya pagi ini di rumah Allahyarham di Singapura. Sinonim dengan gelaran 'The Gelek King', Allahyarham rebah dan tidak sedarkan diri setelah bermain untuk pasukan veteran Singapura menentang veteran Selangor dalam perlawanan 'Sultan Cup' di Stadium Jalan Besar, Singapura pada 4 Oktober 2009 lalu.

Para peminat bola sepak pasti merasai kehilangan sebutir bintang yang pernah mewarnai kancah bola sepak di negara Singapura, Malaysia dan Brunei Darussalam. Rakan seangkatan Allahyarham termasuklah Samad Alipithchay, Quah Kim Song, Mohamad Noh, Edmund Wee dan lain-lain sekitar tahun-tahun 80 dan 70 an. Kemuncak prestasi Allahyarham ialah membantu Singapura menjuarai Piala Malaysia pada tahun 1977 menewaskan Pulau Pinang 3-2, merupakan salah satu perlawanan akhir Piala Malaysia paling diingati.

Dalam bulan Ramadhan yang lalu seorang lagi pemain lagenda telah meninggalkan dunia iaitu Isa Bakar. Al-Fatihah, semoga roh mereka ditempatkan di sisi para solehen. Amin.

Prof: Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama.

Tiada ulasan: