Rabu, 13 Oktober 2010

SUKU AKHIR PIALA M'SIA - PENYOKONG S'GOR & KELANTAN MERUSUH




PENYOKONG KELANTAN MATI SESAK NAFAS!

Dalam perlawanan pusingan pertama suku akhir Piala Malaysia antara Selangor dan Kelantan di Stadium Shah Alam malam tadi telah berlaku kekecohan antara kedua-dua penyokong. Diberitakan oleh media setempat, seorang penyokong Kelantan telah meninggal dunia, namun mangsa dikhabarkan oleh sahabatnya meninggal kerana sesak nafas dan bukannya diakibatkan oleh pergaduhan.

Bagaimanapun, tatkala perlawanan berlangsung penyokong 'The Red Giant' dan 'The Reds' itu telah bertempur walaupun dipisahkan oleh pagar stadium. Percikan bunga api juga membuat keadaan menjadi kelam-kabut. Pihak keselamatan akhirnya berjaya mengawal suasana dalam perlawanan yang berkesudahan dengan seri 1-1.

Dengan insiden terbaru ini, telah tiga peristiwa malang menimpa pasukan Kelantan. Pada 1978 bas yang membawa skuad Kelantan telah dibakar oleh para penyokong Terengganu di luar Stadium Sultan Ismail Nasharuddin Shah, Kuala Terengganu. Sementara musim lalu pula turut berlaku kekecohan di Stadium Sultan Mohammad Ke IV hingga menyebabkan sebuah kereta peronda polis terbakar dan seorang peminat kecederan sebelah mata.

Prof: Maaf kepada peminat dan penyokong Kelantan, naib tidak menyebelahi mereka kerana pelbagai insiden berlaku. Saya sendiri sewaktu bertugas di Kota Bharu pada tahun2 80an dulu turun merasai 'kehangatan' mereka.

Tiada ulasan: