Jumaat, 22 Oktober 2010

FIFA GANTUNG 2 PEGAWAI

Akhirnya FIFA mengantung dua pegawainya yang sedang dalam siasatan kerana dituduh meminta imbuhan dari bidaan untuk menjadi hos Piala Dunia 2018. Amos Adamu dari Nigeria adalah Fifa Executive Committee dan Reynald Termarii, salah seorang Naib Presiden FIFA merangkap Presiden Oceania Football Confideration (OFC) adalah dua pegawai tersebut yang kini menghadapi siasatan di bawah 'FIFA Code of Ethics'.

FIFA Executive Committee akan bermesyuarat di Zurich, Switzerland pada 28 & 29 Okt. 2010 akan datang bagi membuat keputusan sama ada kedua-dua pegawai tersebut bersalah atau sebaliknya. Amos Adamu telah didedahkan oleh sebuah akhbar British meminta wang sebanyak US800,000 dan Reynald Termarii pula dikhabarkan meminta US2.3 juta daripada salah sebuah negara yang membida untuk menjadi hos Piala Dunia 2018.

Antara negara yang membida ialah England, Russia, Sepanyol-Portugal dan Hollad-Belgium. Amerika Syarikat telah mengugurkan bidaan mereka dan menumpukan kepada tahun 2022 bersama Qatar, Australia, Korea Selatan dan Jepun.

Melalui pengalaman saya, sebenarnya budaya memberi 'imbuhan' kepada negara-negara yang layak mengundi untuk menetapkan keputusan bidaan menjadi hos acara-acara sukan (bukan sahaja Piala Dunia malah Olimpik) telah berjalan sejak sekian lama. Hanya baru-baru ini ditimbulkan oleh akhbar terutama akhbar-akhbar British yang bersungguh-sungguh menyiasat perkara ini hingga sanggup 'memasang perangkap' dengan salah seorang wartawannya menyamar menjadi salah seorang pegawai pengurusan negara pembida.

Budaya ini (memberi imbuhan) telah berjalan sejak tahun-tahun 70an lagi. Peristiwa para perwakilan dibawa melancong, dilayan seperti seorang raja dan ada yang dikejar hingga ke bilik hotel mereka. Malah ada negara maju sanggup memberi tiket penerbangan percuma kepada kontijen negara terbabit dan ada juga yang berjanji untuk membantu dalam projek pembangunan bolasepak mereka.

Selalunya perwakilan dari negara-negara kecil di Asia, Afrika dan Amerika Tengah yang sering menjadi sasaran. Di sinilah juga kesempatan kepada negara-negara kecil tadi (yang memiliki kuasa mengundi) turut 'mempersembahkan' tawaran balas mereka. Jika pegawai tersebut mementingkan negaranya maka 'permintaan' yang dikemukakan mungkin berbentuk perkara-perkara yang mendatangkan nilai positif kepada pembangunan dan kemajuan bola sepak di negaranya.

Akan tetapi jika pegawai tersebut mementingkan diri sendiri maka tawaran balas mereka mungkin berbentuk kepentingan diri sendiri. Sebagai wartawan sukan saya beberapa kali menyaksikan proses 'tawar-menawar' ini dan pernah beberapa kali menjadi 'orang tengah' untuk merelisasikan sesuatu perundingan. Semua itu tersimpan rapi dalam diari pengalaman sebagai wartawan.

Maka saya tidak merasa terkejut dengan pendedahan akhbar British tersebut.

Prof: Nanti saya nukilkan sedikit bagaimana proses pengundian bidaan Piala Dunia 2018.

Tiada ulasan: