Khamis, 2 Februari 2012

TRAGEDI BERDARAH DI MESIR - 74 TERKORBAN, 1,000 CEDERA




Gambar-gambar ehsan foxsports.com Gambar penuh boleh dilayari di sini.

Tanggal 1 Februari 2012 yang lalu merupakan detik hitam dalam sejarah bolasepak Mesir dan dunia amnya apabila rusuhan penonton berlaku setelah tamatnya perlawanan liga di Port Said, Mesir antara kelab tempatan Al-Masry dan Al-Ahly. Menurut sumber berita, sebaik wisel penamat ditiup oleh pengadil para penyokong Al-Masry terus menyerbu ke arah penyokong Al-Ahly dan sebahagian yang lain telah turun ke padang menghambat para pegawai dan pemain Al-Ahly.

Pasukan keselamatan yang sedikit bilangannya telah gagal untuk mengawal penonton yang sudah 'naik minyak'. Keramaian jumlah penyokong Al-Masry berbanding Al-Ahly membuatkan sejumlah 74 orang disahkan terkorban dan lebih 1,000 yang lain cedera. Apapun yang berlaku ianya merupakan satu tragedi buruk dan sejarah hitam sukan bolasepak. Sukan yang sepatutnya dinikmati keindahannya telah dicemari oleh emosi yang meluap-luap.

Perkara sudah terjadi. Apa yang perlu dilakukan ialah pihak berwajib Mesir mesti menyiasat secara terpeinci dan menghukum siapa saja yang bertanggungjawab melakukannya. Untuk kita, jadikan ianya sebagai pedoman dan pengajaran bagaimana seharusnya mengurus sukan bolasepak yang kita minati ini. Al-Fatihah kita sedekahkan kepada mangsa-mangsa tragedi yang telah meninggal dunia.

Prof: Al-Fatihah.

Tiada ulasan: