Selasa, 14 Februari 2012

PERTELINGKAHAN SUAREZ - EVRA PERLU DIHENTIKAN

Gambar ehsan Google.

Kini bukan menjadi rahsia lagi bahawa pertelingkahan antara pemain Liverpool dari Uruguay, Luiz Suarez dan kapten Man Utd dari Perancis, Patrice Evra telah menjadi hangat dan berpanjangan. Bermula dari kata-kata perkauman yang dilemparkan oleh Suarez terhadap Evra dalam perlawanan EPL hingga membawa kepada tindakan disiplin terhadap Suarez (digantung 8 perlawanan) oleh England FA.

Pertelingkahan kembali panas sebaik Suarez dapat bermain kembali dan kebetulan pula perlawanan pertamanya menentang Man Utd di Old Trafford. Di awal perlawanan Suarez telah enggan bersalaman dengan Evra dan ini membuat bekas kapten Perancis itu naik marah dan mempertikai tingkah Suarez itu. Setelah tamat permainan suasana kembali tegang apabila Evra pula yang membuat provokasi meraikan kejayaan 'Red Devils' menewaskan 'The Reds' di hadapan Suarez. Pertelingkahan kembali semakar hingga ke terowong menuju bilik persalinan walaupun cuba ditenangkan oleh pegawai-pegawai perlawanan dan pegawai-pegawai kedua-dua pasukan.

Sir Alex Fergeson, pengurus Man Utd telah mengecam perlakuan Suarez dan menyeru rakan sejawatnya di Liverpool agar menjual pemain itu kerana menurutnya Suarez tidada ciri-ciri seorang pemain professional sejati. Dalam masa yang sama pengurus lagenda tersebut turut kesal dengan cara kaptennya, Evra, merayakan kejayaan di depan Suarez, seolah-olah mengejek-ejek pemain itu.

Pihak Persatuan Pemain Professional juga telah memberi komen yang tegas agar pertelingkahan itu dihentikan segera kerana ianya tidak memberi apa-apa manfaat kepada sukan bolasepak. Ujar jurucakap persatuan tersebut, "Setiap pemain professional mesti menghormati antara sesama mereka malah diwajibkan untuk memberi sokongan antara satu sama lain jika salah seorang daripada mereka menghadapi masalah. Ianya tidak mengenal perbezaan wakna kulit dan kewarganegaraan".

Saya sangat menyokong saranan itu kerana sedari awal saya menentang diskriminasi tidak kira dalam apa jua bentuk sama ada diskirminasi warna kulit, kewarganegaraan mahupun agama. Sukan bolasepak adalah untuk semua penduduk dunia ini untuk menikmatinya dalam apa jua cara sama ada sebagai pemain, pegawai pasukan, pentadbir persatuan/kelab dan peminat.

Sebab itu saya mengecam Presiden FIFA Sepp Blatter kerana memandang mudah perkara ini. Sebaliknya adalah tanggungjawab FIFA untuk memberhentikan terus masalah perkauman ini. Bukan sahaja melalui undang-undang yang sedia ada atau yang bakal digubal malah FIFA mesti menggerakkan kempen supaya dihapuskan perasaan megah terhadap warna kulit sendiri (dalam konteks ini kemegahan putih terhadap hitam) sama seperti FIFA berkempen untuk 'Fair Play'.

Ini adalah tanggungjawab FIFA paling utama di samping mengaut keuntungan berbillion dollar. FIFA mesti melakukan sesuatu. Bukan sahaja di EPL, beberapa pemain kulit hitam terutama asal benua Afrika sering menjadi cemuhan dalam liga-liga utama lainnya seperti Serie A, La Liga, Ligue 1 dan lain-lain liga lagi. Pemain penyerang dari Itali, Mario Balotelli, selalu sahaja diejek dengan ungkapan monyet oleh para penonton Sirie A sewaktu bermain untuk Inter Milan.

Jika perkara ini tidak dibendung saya khuatir ianya akan merebak dan akan menjadi satu wabak dalam sukan bolasepak. Kita tidak mahu perkara ini terjadi. Sukan bolasepak adalah untuk semua warga dunia tanpa mengira warna kulit, warganegara dan anutan agama. Kita berhak untuk bermain dan bergiat dalam sukan bolasepak dalam apa jua cara yang termampu oleh kita. Kepada mana-mana pihak yang membawa alasan 3 faktor itu (warna kulit, warganegara, agama) untuk menyekat seseorang itu bergiat secara aktif demi pembangunan dan kebaikan bolasepak, walau di negara mana ianya berlaku, adalah merupakan satu perbuatan yang melanggar 'Perlembagaan FIFA' (FIFA Statue) malah turut melanggar deklarasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Serentak dengan itu mereka adalah pengkhianat nombor wahid kepada sukan bolasepak.

Prof: Pernah mengalami diskriminasi dalam memperjuangkan sukan bolasepak ini. Ianya tersimpan dalam sejarah hidup saya.

Tiada ulasan: