Khamis, 10 Mac 2011

EPL MASTERS - BRUNEI CUP 2011

Robie Fowler, bekas pemain lagenda Liverpool.

Buat pertama kali Brunei DS akan menganjurkan EPL Masters Brunei Cup 2011 yang akan berlangsung pada 11 Mac 2011 (Jumaat), di Stadium Tertutup, Komplek Sukan Hassanal Bolkiah, Berakas, jam 2.30 petang. Untuk kejohanan sulung ini empat buah pasukan telah dipilih untuk bertarung iaitu Liverpool Masters, EPL All Stars Masters, Man Utd Masters dan pasukan tempatan DPMM FC Masters.

Kejohanan bolasepak veteran 6 sepasukan ini menghimpunkan kesemua pemain-pemain lagenda yang pernah beraksi di EPL di tahun-tahun 80an dan 90an. Antaranya ialah Robie Fowler, Steve McManaman dan Phill Babb (Liverpool Masters), Ugo Ehiogu, Patrik Berger, Craig Hignett dan Richard Gough (EPL Masters), Jesper Blomqvist, Andy Cole dan Viv Anderson (Man Utd Masters) serta DPMM Masters diwakili oleh beberapa orang bekas pemain kebangsaan seperti Azamanuddin Hj Gillen, Pg Sallehuddin Pg Hj Damit, Mohd Ali Hj Momin dan Hj Hassan Hj Damit.

Tiket-tiket untuk menyaksikan perlawanan-perlawanan tersebut sedang laris dijual di beberapa lokasi dan dijangka kesemuanya akan habis menjelang perlawanan sebenar berlangsung. Paling menarik adalah perlawanan-perlawanan tersebut akan disiarkan secara langsung oleh beberapa saluran televisyen antarabangsa seperti ESPN, MUTV, Astro, Sky Sports, Showtime, Setanta Sports dan beberapa akhbar antarabangsa.

Tambah bermakna apabila beberapa agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan telah tampil memberi sokongan kepada kejohanan ini, antaranya ialah Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan, Brunei Tourism, Biro Kawalan Narkotik dan Football Federation of Brunei Darussalam di samping sedozen syarikat swasta yang menawarkan diri menjadi pelbagai penaja. Saya melihat perkembangan ini sebagai kemenangan kepada sukan bolasepak di Brunei Darussalam.

Bolasepak di Brunei DS perlu menganjurkan kejohanan-kejohanan peringkat antarabangsa sebagai pemangkin kepada pembangunan untuk jangkamasa panjang. Namun akibat kamelut yang melanda maka agak sukar untuk menganjurkannya. Kejohanan Brunei 7's International Soccer Challenge 2010 juga mendapat tamparan apabila beberapa buah pasukan antarabangsa menarik diri di saat-saat akhir akibat masalah yang melanda.

Prof: Mungkin tidak dapat hadir menyaksikan kerana kesibukan tugas. Nampaknya individu yang membuat laporan ke FAM, AFC & FIFA tidak berani 'mengacau' kejohanan ini. Mungkin beliau takut atau sudah tiada mood.

Tiada ulasan: