Isnin, 28 Mac 2011

MASALAH BRUNEI BAKAL SELESAI?

Sebenarnya saya sudah hilang nafsu untuk memperkatakan mengenai masalah bolasepak Brunei ini. Namun perkembangan terbaru 'memaksa' saya mencoretkan sesuatu untuk tatapan anda semua. Perkembangan ini adalah perkembangan positif kepada masalah yang membelenggu senario bolasepak Brunei kini.

Seperti yang kita tahu bahawa Sepp Blatter akan dicabar oleh Mohammad bin Hammam bagi kerusi panas Presiden FIFA dalam pemilihan 1 Jun 2011 akan datang ini. Biasalah, bila ada pertandingan maka adalah juga proses pengundian. Bila ada proses pengundian maka timbul pula proses melobi antara pihak-pihak yang bertanding untuk merayu undi dari perwakilan.

Maka undi yang 'hilang' dari Brunei (akibat dari penggantungan keahlian BAFA oleh FIFA) dilihat cukup 'berharga' sekali. Untuk 'memiliki' undi wakil Brunei itu maka kedua-dua calon mesti 'membantu' untuk Brunei kembali ke pangkuan FIFA. Atas alasan itulah, saya beranggapan bahawa sama ada Blatter ataupun Hammam akan 'melakukan sesuatu' bagi membantu menyelesaikan masalah Brunei ini.

Dengan itu undi Brunei mungkin membantu kedua-dua calon tersebut memenangi jawatan Presiden FIFA. Kita lihat siapakah yang mula mengorak langkah untuk menyelesaikan masalah Brunei ini. Menurut sahabat saya di AFC, Blatter telah mula mendengar secara serius kes Brunei ini dan beberapa langkah sedang diusahakan.

Manakala di pihak Hammam juga tidak mahu ketinggalan. Khabarnya wakil-wakil Hammam juga sudah bergerak menjalankan tugas masing-masing untuk menyelesaikan kamelut yang melanda bolasepak Brunei. Apapun, kita mesti melihat perkembangan ini dari sudut positif. Apa yang kita mahukan ialah bolasepak Brunei hidup kembali dan dapat beraksi di persada antarabangsa.

Di Brunei sendiri saya melihat ada pihak-pihak yang sudah menyiapkan 'kabinet bayangan' untuk menjadi badan induk bolasepak Brunei. Syabas! Akan tetapi keghairahan untuk menerajui bolasepak Brunei itu mestilah diterjemahkan dengan melakukan tugasan dengan baik apabila memiliki jawatan nanti. Jangan hanya ghairah mendapatkan jawatan tetapi apabila sudah memiliki jawatan hanya tinggal nama dalam senarai jawatankuasa, yang benar-benar bertugas dibebankan kepada dua atau tiga orang sahaja. Bila timbul masalah terus menuding jari kepada orang-orang tertentu. Sikap sebegini tidak layak dimiliki oleh sesiapa pun dalam jawatankuasa baru itu nanti.

Nampaknya masa selama dua bulan ini (April & Mei) begitu kritikal dan bermakna sekali bagi bolasepak Brunei. Sesungguhnya doa insan-insan yang jujur memperjuangkan bolasepak Brunei itu tulus dan ikhlas. Oleh itu ditunjukkan jalan penyelesaiannya. Sungguh menarik perkembangan ini.

Prof: Akan tetap memberikan kritik yang membina kepada bolasepak Brunei. Kerana saya tahu siapa yang benar-benar berkerja untuk kemajuannya.

Tiada ulasan: