Jumaat, 18 Mac 2011

BLATTER X HAMMAM = PRESIDEN FIFA

Akhirnya kita akan menyaksikan pertandingan bagi merebut jawatan Presiden FIFA dalam kongresnya pada 1 Jun 2011 akan datang ini apabila Mohamad bin Hammam (gambar atas), Presiden AFC, telah mengesahkan akan mencabar kerusi panas Presiden FIFA dan penyandangnya Sepp Blatter turut berjanji akan mengekalkan jawatannya.

Ketika Sepp Blatter menggantikan Jao Havalange pada tahun 1998 lalu tiada pertandingan. Maka dapat kita jangkakan bahawa pertembungan antara Blatter-Hammam itu nanti akan berjalan dengan sengit. Sudah dapat dibayangkan akan berlaku proses melobi antara kedua-dua calon dan juga wakil-wakil mereka nanti terutama sekali dua-tiga hari sebelum pengundian.

Jika disorot kronologi bahawa UEFA memberi 'dorongan' untuk Hammam mencabar Blatter. Setelah itu Hammam bungkam membisu buat seketika, namun hakikatnya kesemua 'kakitangan' tokoh dari Qatar itu telah menghubungi sebahagian besar wakil-wakil persatuan kebangsaan dari seluruh dunia dan mereka nampaknya mendapat reaksi positif. Oleh itu Hammam membuat cabaran rasmi beberapa hari lalu di pejabat AFC di Kuala Lumpur.

AFC adalah pertubuhan paling besar dalam FIFA. Ditambah dengan sokongan padu UEFA. Dicampur beberapa undi pasti dari sebahagian negara dari CAF (Afrika), Ocenia, Concacaf dan Confederation Sundaamericana de Futbol (Latin Amerika) , secara matematiknya peluang Hammam amat cerah sekali.

Tetapi melalui pengalaman saya menyaksikan beberapa perebutan jawatan dalam pelbagai pertubuhan, kelebihan awal bukanlah jaminan untuk menang. Kita lihat sahaja bagaimana undi memihak kepada Russia dan Qatar untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia 2018 dan 2022. Jelas sekali England menjadi favorit untuk 2018 apabila Amerika menarik diri dan menumpukan kepada 2022. Namun kedua-dua negara tersebut gagal. Ini semua berlaku kerana 'kuasa melobi' yang cukup kuat dari Russia dan Qatar.

Itulah juga yang membuat UEFA seolah-olah 'muak' dengan kepimpinan Blatter dan timbul cadangan dari Michel Platini (Presiden UEFA) agar cara memilih tuan rumah Piala Dunia ditukar. Akhirnya kebanyakan anggota UEFA 'mengusulkan' agar Blatter 'digugurkan' dan calon paling sesuai dan mempunyai peluang paling cerah untuk menang ialah Hammam, Presiden AFC. Selain memiliki ahli/undi yang banyak, Hammam juga telah berjaya menerajui AFC dengan membuat pelbagai program dan pembaharuan serta memberi kelebihan kepadanya sebagai Presiden AFC.

Mentadbir AFC tidak semudah mentadbir UEFA atau CAF. Di dalam AFC sendiri terdapat beberapa pertubuhan serantau umpamanya AFF. Negara ahli AFC terdiri dari pelbagai taraf ekonomi dan status negara. Ada yang dianggap sebagai negara maju dan kaya, dan ada juga negara yang agak miskin dan mundur. Untuk menjelajah negara-negara AFC juga bukanlah mudah. Maka sesiapa saja peneraju AFC bolehlah dianggap sebagai 'manusia instimewa'.

Maka undi saya untuk kerusi Presiden FIFA pada 1 Jun 2011 akan datang ini adalah untuk Mohamad bin Hammam.

Prof: Maaf Blatter. Walaupun anda banyak jasa tetapi masa sudah tiba untuk wakil dari Asia menerajui FIFA.

Tiada ulasan: