Ahad, 13 Mac 2011

'HILANGNYA' KOTA RANGER FC DARI BPL - SATU MANIFESTASI BOLASEPAK BRUNEI

Mungkin kita tidak sedar. Sejak bermulanya kejohanan utama bolasepak di Brunei DS sama ada Liga Daerah Brunei/Muara, Liga Brunei Shell, Liga Standard Chartered dan terkini B League, Kota Ranger FC menjadi juara untuk beberapa kali hingga mewakili Brunei DS ke kejohanan kelab-kelab Asia (kini Asian Champion League).

Mungkin kita tidak sedar. Untuk tahun ini Kota Ranger FC gagal beraksi dalam BPL setelah terkandas dalam pusingan play-off (yang dimenangi oleh Rimba Star FC, ironisnya, Pg Momin Pg Hj Ahmad, bekas ketua pasukan Kota Ranger FC dan pasukan kebangsaan bermain untuk Rimba Star FC). Kepada peminat dan individu yang dekat dengan kelab 'gagah' itu pastinya merasakan satu kelainan. Bercakap mengenai liga tempatan tanpa nama Kota Ranger FC sebagai tajuk perbualan. Hanya menjadi bahan bercerita mengimbau kenangan lampau.

Mungkin kita tidak sedar. Ramai pemain-pemain lagenda Brunei DS adalah juga pemain Kota Ranger FC. Hj Shaari Timbang, Shaari Hj Tuah, Pg Momin Pg Hj Ahmad, Hj Mohd Yunus Hj Mohd Yussof, Sharbini Razali aka Munchoi, Liew Chuan Fue, Hj Mohd Rosanan Abdullah Samak, Zaini Hj Tumih, Hj Mohd Rosaidi Hj Kamis, Hj. Ismail Pungut, Zakaria Hj Tuah, Hj Norazmi PDP Hj. Abd Razak, Hj Zainol Ariffin Hj Jumaat dan puluhan lagi nama-nama besar bekan pemain-pemain kebangsaan lainnya.

Mungkin kita tidak sedar. Beberapa individu yang menabur bakti sebagai tenaga pengurusan Kota Ranger FC adalah juga terlibat bersama BAFA sejak beberapa tahun lalu. Misalnya, Hj Halidon Hj Laidin, Hj Abd Razak Hj Ibrahim, Hj Zulkifli Hj Laidin, Pg Hj Mohd Waslimin PSJ Pg Hj Abd Momin (kini Pengurus DPMM FC), Hj Zainol Ariffin Hj Jumaat (kini jurulatih penjaga gol DPMM FC) dan Ambotang Palatui aka Uncle Toni (kini kitman DPMM FC) dan ramai lagi nama-nama yang tidak sempat dicatatkan di sini.

Mungkin kita tidak sedar. Kegagalan Kota Ranger FC bertahan sebagai sebuah kelab berjaya adalah disebabkan oleh sistem pengurusan dan pembangunan bolasepak negara ini yang tidak efektif. Jika ingin mencari jurulatih, Kota Ranger FC lebih dari mampu untuk melantik sesiapa saja bekas pemainnya untuk menjadi pengurus, pengarah teknikal, ketua jurulatih dan jurulatih-jurulatih. Pengalaman mereka sebagai bekas pemain kebangsaan dan mendapat bimbingan dari ramai jurulatih import sudah cukup untuk menjadikan mereka sebagai jurulatih berkaliber dan membimbing pula pemain-pemain generasi baru Kota Ranger FC. Kenapa mereka tidak menabur bakti untuk bekas kelab mereka?

Mungkin kita tidak sedar. Pendekatan kita perlu berubah mengikut peredaran zaman dan semasa. Kita tidak boleh lagi duduk santai minum kopi atau teh tarik sambil mengurus sebuah kelab atau pasukan. Kancah bolasepak semasa memerlukan pendekatan lebih professional, lebih berintegriti dan 'mesra alam' serta tekun. Zaman mewah sudah berlalu. Kita tidak mampu lagi untuk bernostalgia dengan kejayaan masa lampau. Selepas habis cerita yang dicakapkan, kita akan sedar kembali kepada dunia realiti semasa. Di mana kita berada. Apa yang kita capai saat ini.

Mungkin kita tidak sedar. Untuk berjaya kita mesti berusaha gigih dan mengikut formula kejayaan. Formula atau resipi kejayaan ada di mana-mana. Cuma mungkin kita tidak sedar. Untuk membiayai sesebuah kelab kita mesti mencari sumber kewangan. Kewangan bukan hanya datang dari saku para pemilik kelab. Dalam zaman moden ini, sumber kewangan kelab diperolehi dari tajaan oleh syarikat-syarikat swasta. Untuk mendapatkannya kita mesti menggunakan 'formula' mencari tajaan yang sudah tersedia.

Mungkin kita tidak sedar. Untuk menyediakan sebuah pasukan yang kuat kita mesti mempunyai para jurulatih dan pemain yang bena-benar baik dan berkualiti. Bagaimana ingin mendapatkannya? Sekali lagi kita memerlukan 'formula'. Segalanya sudah ada, cuma kita senghaja tidak mahu melihat. Tidak ambil peduli.

Bilakah kita akan sedar?

Prof: Terhutang budi kepada Kota Ranger FC. Tanpa Kota Ranger FC dan individu-individu di dalamnya mustahil saya dapat menjadi seperti sekarang (dalam bolasepak Brunei DS). Sebab itu Kota Ranger FC sentiasa 'instimewa' di hati saya. Saya akan cuba 'membangunkan' Kota Ranger FC mengikut cara yang termampu. Semoga Kota Ranger FC bangkit!

Tiada ulasan: