Ahad, 30 Januari 2011

JEPUN DAKAP MAHKOTA ASIA


Akhirnya skuad 'Samurai Biru', Jepun, berjaya mencipta rekod sebagai pasukan pertama yang berjaya menjulang mahkota AFC Cup sebanyak 4 kali dengan menumpaskan Australia 1-0 dalam perlawanan akhir yang cukup sengit di Stadium Khalifa, Qatar, malam tadi. Gol kemenangan Jepun itu hanya hadir di minit ke 108 dalam masa tambahan setelah perlawanan 90 minit berakhir dengan seri tanpa jaringan.

Dengan kemenangan Jepun itu juga bermakna pasukan yang ditewaskan iaitu Australia terpaksa menunggu 4 tahun (2015) lagi untuk 'sah' bergelar sebagai 'Raja Asia' buat pertama kali sejak menyertai badan induk bolasepak benua Asia itu bebrapa tahun lalu. Manakala Korea Selatan pula menduduki tempat ke 3 setelah menumpaskan Uzbekistan 3-2 dalam perlawanan antar keduanya malam kelmarin.

Apa yang menarik adalah tiadanya wakil Asia Tenggara beraksi dalam Asia Cup Qatar 2011 kali ini. Ini menunjukkan bahawa mutu bolasepak di rantau ini merosot dan sudah pasti AFF mempunyai tugas yang sukar untuk meningkatkan taraf permainan bolasepak di Asia Tenggara ini. Kita ingin melihat sekurang-kurangnya 2 atau 3 negara Asia Tenggara layak ke Asia Cup 2015.

Prof: Menjawat kepimpinan memang seronok tetapi tugas dan tanggungjawab amat berat. Ramai orang ingin memegang jawatan tetapi malas untuk menjalankan tugas, hanya ingin bersuka-ria dengan jawatan yang disandang. Adilkah?

Tiada ulasan: