Khamis, 6 Januari 2011

AFC CUP 2011 - MAMPUKAH IRAQ PERTAHAN GELARAN?


Setelah berakhirnya AFF Suzuki Cup yang dimenangi oleh Malaysia kini menyusul pula kejohanan lebih besar dan paling berprestij di Asia iaitu AFC Asian Cup 2011 - Qatar. Qatar yang baru saja diberi kepercayaan menganjur pusingan akhir Piala Dunia FIFA 2022 akan menjadi tuan rumah kali ini yang akan berlangsung dari 7-29 Jan 2011.

Juara edisi lalu, Iraq, sekali lagi akan muncul untuk mempertahankan kejuaraan. Rakyat negara yang masih dicengkam peperangan itu akan bersatu demi bolasepak. Selain Iraq, 15 buah negara lain telah layak dan dibahagikan kepada 4 kumpulan (4 pasukan setiap kumpulan). Dua pasukan teratas akan layak ke pusingan kalah mati/suku akhir.

KUMPULAN A
China, Kuwait, Qatar & Uzbekistan

KUMPULAN B
Jepun, Jordan, Arab Saudi & Syria

KUMPULAN C
Australia, Bahrain, India & Korea Selatan

KUMPULAN D
Korea Utara, Iran, Iraq & UAE

Melalui senarai di atas jelas kita lihat bahawa buat pertama kalinya tiada wakil Asia Tenggara yang layak. Apa sudah jadi AFF? Di mana silap hingga rantau Asia Tenggara mengalami aib seperti ini? Apakah tiada projek pembangunan? atau mutu bolasepak rantau ini telah merosot? Apapun jawapannya, AFF mesti melakukan sesuatu kerana tanggungjawab mengangkat martabat bolasepak terletak di bahu anda. Seperti yang selalu saya katakan, sesiapa saja boleh menganjur kejohanan. Yang sukar adalah melahirkan pemain-pemain berbakat dan mempertingkat mutu bolasepak.

Nampaknya Iran dan Iraq bertemu sekali lagi dalam satu kumpulan. Ini merupakan perkembangan menarik bagi peminat kedua-dua negara berjiran itu. Jika diteliti juga dari negara-negara yang layak, jelas sekali ianya didominasi oleh negara-negara Asia Barat (Timur Tengah) dengan menampilkan 8 pasukan (tidak termasuk Qatar sebagai tuan rumah). Ini bermakna separuh daripada pasukan-pasukan yang beraksi untuk pusingan akhir ini.

Seperti biasa 'kuasa tradisi' bolasepak Asia seperti Korea Selatan, Jepun, Iran dan Arab Saudi akan berdepan dengan Australia yang masih kempunan menjuarai Asian Cup sejak menjadi anggota rasmi AFC. Tentu menarik kejohanan kali ini kerana India turut layak sejak sekian lama kempunan. Manakala hanya satu wakil dari rantau Asia Tengah iaitu Uzbekistan yang muncul kali ini. Sama-sama kita berpesta.

Prof: AFF apa sudah jadi?

Tiada ulasan: