Ahad, 9 Januari 2011

'KING KENNY' KEMBALI KE ANFIELD

Kenny Dalglish kembali ke Anfield! Inilah berita paling mengejutkan dan mengembirakan kepada para peminat 'The Reds'. Pengurus yang juga lagenda Liverpool FC itu mengambil-alih tugas sebagai pengurus setelah Roy Hodgson dipecat. Beliau akan memikul tugas selaku pengurus hingga berakhir musim ini.

Roy Hodgson pula terpaksa melepaskan jawatan setelah hanya 7 bulan bersama Liverpool FC (31 perlawanan, hanya mencatat 1 kemenangan di tempat lawan). Perlawanan terakhir beliau sebagai pengurus Liverpool FC ialah tewas 1-3 kepada Blackburn Rovers di tempat lawan dalam perlawanan EPL.

Bagaimana pun, perkembangan ini tidak menarik minat pengurus-pengurus pasukan EPL yang lain. Antara yang lantang melahirkan rasa kurang senang ialah Arsene Wenger, pengurus Arsenal. "Roy adalah 'Manager of the Year' musim lalu dan setelah 6 bulan beliau kehilangan tugas. Ini sesuatu yang tidak menarik bagi sukan ini."

Mark Hughes, yang menggantikan beliau sebagai pengurus di Craven Cottage, Fulham FC juga merasa terkilan atas pemecatan rakan sekerjanya itu. Namun itulah hakikat bolasepak moden. Seseorang pengurus tidak mampu untuk bertahan jika pasukan bimbingannya tewas 2 atau 3 perlawanan berturut-turut. Jika Alex Ferguson pun akan dipecat dalam 4 tahun pertama menerajui Manchester United FC jika beliau berada dalam situasi sekarang.

Hakikat itulah juga yang akan dihadapi oleh Kenny Dalglish. Beliau benar-benar mengambil risiko. Segala rekod cemerlang beliau bersama Liverpool akan lenyap begitu saja jika gagal membawa sebarang perubahan positif kepada pasukan. Namun, kehadiran 'King Kenny' pasti disambut dengan positif oleh paraa pemain Liverpool FC dan satu perubahan psoitif akan berlaku di Anfield dalam hari-hari mendatang.

Prof: Sahabat saya, Pg Amirrizal pasti gembira mendapar berita ini. Beliau adalah 'die hard fan' Liverpool FC.

Tiada ulasan: