Jumaat, 16 April 2010

SYABAS VFA - ANJURKAN LIGA VETERAN KEBANGSAAN

Densit Borneo Football Cup 2008 antara kejohanan antarabangsa yg dimenangi oleh pasukan veteran Brunei DS.

Persatuan Bolasepak Veteran (VFA), Negara Brunei Darussalam akhirnya berjaya merealisasikan impian mereka utk menganjurkan liga yg khusus terbuka kpd pemain2 veteran. Kejohanan tersebut dinamakan Liga Veteran Kebangsaan - Piala Presiden 2010 dan dijangka bermula pd 7hn Mei 2010 (Jumaat) ini di Stadium Negara Hassanal Bolkiah, Berakas, jam 4.00 petang.

Sebelum ini pemain2 veteran di negara ini selalunya bermain sesama sendiri dan kadang-kala mewakili kementerian atau jabatan tempat mereka bekerja. Kini dgn adanya LVK maka pemain2 veteran ini mempunyai satu lagi wadah utk mereka bermain. Memetik laporan laman blog VFA di sini, sebanyak 10 buah pasukan akan menyertai LVK tersebut.

Pasukan2 itu ialah Pertubuhan Bolasepak Daerah Brunei dan Muara (PBDBM), Daerah Tutong, Daerah Belait, Daerah Temburong, Brunei Shell Recreation Club (BSRC), Kota Ranger FC, Youngsters FC, Persatuan Sang Jati Dusun (PSJD) - Tutong, Muara Vella FC dan ahli2 VFA sendiri.

Kehadiran dua buah kelab ternama negara ketika zaman 1980an dan 1990an iaitu Kota Ranger FC dan Youngsters FC dlm LVK kali pertama ini pasti menambahkan lagi kemeriahannya. Antara pemain2 lagenda yg mungkin akan beraksi ialah Pg Momin Pg Hj Ahmad, Hj Ishak Hj Yusof, Shaari Timbang dan Hj Norazmi PD Hj Abd Razak (Kota Ranger FC), Hj Ahmad Hj Mohin, Faisal Hj Mohd Yussof, Hj Momin Hj Mohd Jaafar, Roslan Hj Mohd Yussof dan Ali Hj Ismail (Youngsters FC). Sebenarnya ramai lagi pemain2 lagenda kedua2 buah kelab tersebut yg terlupa saya sebutkan di sini.

Sama2lah kita saksikan perlawanan2 LVK itu nanti yang dijangka berakhir pd 2hb Julai 2010. Johan akan menerima piala pusingan yang disumbangkan oleh Presiden VFA iaitu Awang Ali bin Hj Ismail.

Prof: Saya ingin menonton perlawanan pembukaan itu nanti bersama Pg Hj Metussin. Kerana semua ini bermula dari beliau. Itu adalah fakta sejarah yg kita semua tidak dpt sangkal.

1 ulasan:

haresh deol berkata...

Hello en jabar. Hope to get in touch with you and share info. My email add is haresh@mmail.com.my

Tq.