Rabu, 7 April 2010

KAMELUT BOLA SEPAK BRUNEI - JALAN PENYELESAIAN SUDAH TERBENTANG

Sebelum berbicara lebih lanjut mengenai perkara hangat ini, izinkan saya mengucapkan jutaan terima kasih kpd akhbar Brunei Times dan wartawannya Jason Thomas yg telah memberi tumpuan khas serta telah bersusah payah mencari sumber2 berita utk menjelaskan kedudukan sebenar situasi bola sepak Brunei DS saat ini. Inilah 'kerja sebenar' seorg wartawan. Melapor, mengulas, mengali dan memberi ruang utk pembaca berfikir tentang sesuatu peristiwa.

Dlm konteks kamelut bola sepak Brunei, kebanyakan akhbar hanya 'melapor' tetapi tidak halnya kpd Brunei Times dan Jason Thomas. BT telah mencari hingga ke akar umbinya (FIFA & AFC) utk mencari kebenaran dan duduk perkara sebenar, akhirnya segalanya telah terjawab dan kita semua dpt mengetahui senarionya bagaimana. Syabas Jason Thomas dan BT.

Dulu sewaktu saya mula 'bertatih' dlm kewartawanan sukan di awal tahun 1980an juga telah diajar utk menjadi 'wartawan' bukan 'pemberita'. Nama2 besar yg membimbing saya termasuklah Khalid Jefri, Ismail Ahmad dan Abas Dalib. Dari merekalah saya dikerahkan utk berani membuat ulasan & kritikan, berani mencari akar umbi sumber berita/cerita dan dlm masa yg sama membimbing pembaca melalui tulisan.

Maka sehingga kini, saya masih mengekalkan akar umbi sumber berita ala 'Watergate' dan 'Irangate' dlm apa jua pertubuhan & persatuan. Ilmu ini adalah sesuatu yg sangat berharga & jarang diketahui oleh orang ramai atau pembaca. Sebab itu sebahagian besar wartawan mampu utk mengetahui lebih awal sesuatu berita itu dan terkadang terpaksa disimpan kerana terlalu sensitif atau tidak layak utk dipaparkan menjadi berita.

Berbalik kpd soal kamelut bola sepak Brunei kini, maka telah kita ketahui bahawa ada 2 (dua) jalan penyelesaian yang boleh dipilih, iaitu;

1. Menghidupkan kembali BAFA jadinya keahliannya BAFA dalam FIFA tidak luput ATAU

2. Membiarkan FIFA meluputkan keahlian BAFA pd Kongres FIFA bulan Jun di Afrika Selatan akan datang. Selepas itu barulah persatuan baru memohon utk menjadi ahli gabungan pertubuhan serantau iaitu AFF, AFC dan seterusnya FIFA.

Persoalannya, jalan yang mana? atau yang mana satu? Jika memilih langkah 1 maka selewat2nya hujung tahun ini Brunei DS sudah boleh beraksi di pentas antarabangsa. Namun jika langkah 2 yg diambil maka menurut FIFA Brunei DS hanya akan dpt beraksi dlm tahun 2012 iaitu kira2 2 tahun dari sekarang.

Kedua2 langkah itu mempunyai pro dan kontra tersendiri. Terpulang kpd pihak2 tertentu utk memilihnya. Kedua2 langkah ada kelebihan, ada nilai positif. Langkah 1 positifnya adalah Brunei DS dpt terus beraksi di peringkat antarabangsa. Positif bagi langkah 2 pula ialah dpt melakukan transformasi secara menyeluruh (total transform) dari peringkat akar umbi hinggalah peringkat tertinggi. Dlm ertikata lain, badan induk itu nanti mempunyai dasar yg cukup kukuh dgn pelbagai sumber kekuatan dalaman & luaran.

Transform yg dimaksudkan ialah dari segi kepimpinan, pengurusan, pentadbiran, pembangunan dan sumber kewangan. Langkah 2 ini jika diambil akan memberi kesan secara mendalam tetapi dlm jangkamasa panjang. Apa yg diperlukan oleh bola sepak Brunei DS saat ini ialah sebuah pertubuhan yg berwibawa mampu mendepani cabaran mendtg yg cukup sengit dan hebat. Semoga bola sepak Brunei DS memperolehi sesuatu yg positif dari kamelut ini. Kita bertuah kerana berhadapan masalah ini. Walaupun pahit tetapi ianya adalah ubat paling mujarab.

Prof: Dlm perjalanan ini byk melihat pelbagai persatuan sukan bercakaran sesama sendiri, mangsanya ialah atlit & prestasi sukan itu juga. Jadi, buanglah yg keruh, ambillah yg jernih. Berlapang dada dan menerima seadannya.

Tiada ulasan: