Jumaat, 6 Julai 2012

FIFA BUAT 3 KEPUTUSAN PENTING

FIFA melalui International Football Association Board (IFAB) yang bersidang kelmarin 5 Julai 2012 (Khamis) di Zurich, Switzerland telah membuat 3 keputusan penting yang akan mengubah dan membawa kancah bolasepak ke dimensi baru. Tiga keputusan penting tersebut ialah;

1. Membenarkan Goal-line technology (GLT).

2. Menrimapakai kaedah Additional Assistant Referee (AAR) setelah dicuba selama 2 tahun dalam beberapa kejohanan penting iaitu UEFA Champion League, Europa League, Euro 2012 dan beberapa kejohanan lainnya.

3. Perkara yang melibatkan Law of the Game; Law 4 - The Player's Equipment, 'headscarf'. Pemakaian tudung atau 'headscarf' akan dicuba selama 2 tahun dan keputusan akhir akan ditentukan dalam IFAB Annual General Meeting pada tahun 2014 nanti. Buat masa ini tiada bukti perubatan atau santifik yang mengatakan bahawa pemakaian 'headscarf' boleh mendatangkan mudarat kepada si pemakainya (pemain).

Selanjutnya boleh dibaca di sini.

Prof: Syabas FIFA dengan langkah maju ke hadapan tersebut. Mudah-mudahan kancah bolasepak dunia menjadi lebih menarik dan kempetetif serta adil untuk semua penduduk dunia tidak mengira warna kulit, sempadan negara, berlainan ugama dan jantina.

Tiada ulasan: