Selasa, 6 Disember 2011

LIGA KEBANGSAAN BRUNEI

Saya memohon maaf kepada para pembaca dan pengikut setia blog ini kerana mengambil masa agak lama untuk membuat posting terbaru. Walaupun jumlah pembaca blog ini agak kecil tetapi bagi saya cukup puas hati kerana masih ada pencinta bolasepak yang ingin menjenguk blog saya ini. Sekalung pengharagaan kepada para peminat bolasepak dan pembaca setia blog ini. Saya akan terus menulis selagi terdaya dan dapat berfikir dengan waras. Kalaupun bukan generasi ini yang dapat manfaat, mungkin generasi akan datang akan menjadikan segala posting saya sebagai rujukan mereka dalam mengurus sukan bolasepak yang kita sama-sama minati ini.

Ada seorang teman yang menyarankan saya agar membuat kritikan di media arus perdana. Saranan beliau itu benar kerana media arus perdana mempunyai capaian pembaca yang sangat banyak berbanding blog ini. Namun persoalannya ialah apakah media arus perdana 'berani' menyiarkan kritikan-kritikan saya yang selalunya agak 'pedas'?

Persoalan kedua ialah media arus perdana hanya menyiarkan 'berita', hampir tiada ruang untuk tulisan yang berbentuk ulasan, rencana dan kritikan. Kalau adapun surat pembaca yang dikongsi sama dengan kesemua bidang. Untuk mencipta ruang khas bagi kritikan, saran dan ulasan di bidang sukan khususnya bolasepak memang tidak terdapat sama sekali.

Baiklah kita tinggalkan soal itu. Sekali lagi maaf kerana kesibukan saya bersama VFA menganjurkan Remz Gym 2nd Brunei 7's Internationaal Soccer Challenge 2011 membuatkan saya 'gagal' untuk menemui pembaca blog ini lewat posting-posting seperti biasa. Nampaknya apa yang menarik minat kita saat ini ialah lahirnya Liga Bolasepak Kebangsaan yang dianjurkan oleh badan induk bolasepak Brunei DS iaitu NFABD.

Ianya bermula 3 Dis 2011 yang lalu dengan format/model yang mengambil contoh liga bolasepak England yang dianjurkan oleh England FA yang sinonim dengan panggilan 'FA" sahaja. Perkara ini diakui sendiri Awang Ali Haji Ismail selaku Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan NFABD bahawa LKB mengambil contoh Liga England.

Tanggapan awal saya ialah, mereka (penganjur) tidak membuat kerja! Hanya melakukan 'copy & paste'. Tidak menggunakan akal dan fikiran yang diamanahkan oleh Allah s.w.t untuk berfikir, mengkaji, berbincang dan membuat ketetapan bersama bagaimana rupa bentuk liga bolasepak tempatan yang bersesuaian dengan iklim bolasepak kitani. Beberapa perkiraan mesti dipertimbangkan seperti apakah peranan yang dapat dimainkan oleh persatuan bolasepak daerah-daerah, setakat mana 'standard' pemain-pemain tempatan yang ada, apakah kemampuan dari segi ekonomi yang dimiliki oleh kelab-kelab tempatan, berapa ramai jurulatih berkaliber dapat menjadi jurulatih kepada kelab-kelab tersebut, bagaimana mereka membuat persediaan untuk menyertai liga - padang latihan mereka di mana dan yang paling mustahak sekali ialah apakah liga itu nanti akan dapat menarik penonton yang ramai untuk menyaksikan satu-satu perlawanan sebagai nilai tambah komersial (jika kita hanya menganjur sesuatu liga tetapi tiada penonton melihatnya atau hanya keluarga terdekat pemain sahaja yang hadir, maka bagi saya liga tersebut gagal menarik minat orang ramai).

Bagaimana NFABD boleh meluluskan cadangan format liga sedemikian? Seperti amalan biasa, J/K Pertandingan mesti menghadapkan sekurang-kurang 3 bentuk format liga untuk dibentangkan kepada badan induk untuk diperbincangkan semasak-masaknya mengambil kira pelbagai aspek sebelum dipertimbangkan untuk dijalankan. Dengan melakukan 'copy & paste' saya beranggapan bahawa satu plagiat telah dilakukan dan ini satu penghinaan kepada sukan bolasepak tempatan. Dengan makna yang lebih jelas ialah tiada buah fikiran yang 'asli' atau 'tulen'. Ini kenyataan!

Kita boleh mencontohi negara-negara maju dalam bolasepak dalam soal-soal lain seperti bagaimana mereka melaksanakan projek pembangunan dan sebagainya, tetapi tidak dalam soal menganjurkan atau 'mencipta' sebuah liga bolasepak kebangsaan. Kesemua negara ahli FIFA (kecuali Brunei DS) mempunyai liga kebangsaan mereka sendiri yang diwujudkan sesuai dengan keadaan semasa negara masing-masing. Tiada sebuah negara pun mengikut bulat-bulat format liga sesebuah negara yang lain.

Mengambil contoh beberapa elemen positif dengan pengubahsuaian mengikut situasi tempatan adalah perkara biasa. 'Copy & paste' adalah perkara 'luar biasa'. Itulah tanggapan awal saya mengenai Liga Kebangsaan Brunei.

Prof: Maaf kawan2 di NFABD. Itulah juga pendapat saya, kecewa dengan apa yang berlaku.

Tiada ulasan: