Sabtu, 26 November 2011

PRESTASI BRUNEI DI SUKAN SEA - PANDANGAN SAYA

Sukan Sea Ke 26 di Indonesia sudah melabuhkan tirainya. Seperti tradisinya tuan rumah mengungguli pungutan pingat, cuma pesta kejayaan tidak lengkap apabila skuad bolasepak Garuda Muda tumbang ditangan Harimau Malaya di perlawanan akhir. Syabas FAM & Ong Kim Swee (jurulatih). Kejayaan mereka adalah 'buku teks' bagi kitani di Brunei DS.

Kejayaan skuad Malaysia merangkul pingat emas dalam dua Sukan Sea berturut-turut bukanlah dapat dijelmakan dalam satu atau dua tahun. Seperti yang kita ketahui prestasi bolasepak Malaysia sebelum ini jatuh merudum. Bukan sahaja sering tewas kepada musuh tradisi seperti Thailand, Indonesia, Singapura dan Vietnam, malah Malaysia pernah diaibkan oleh negara-negara kecil dan mentah seperti Filipina dan Laos (cuma Brunei DS belum pernah menewaskan Malaysia).

Bertolak dari titik paling bawah itu, FAM mengatur langkah dengan penuh keyakinan. Mereka menyelaras projek pembangunan akar-umbi, peringkat belia dan skuad pelapis. Kita pasti mendengar akan kewujudan skuad Harimau Muda A dan B yang menyertai liga professional di Slovakia dan Liga M sendiri. Mereka juga tidak henti-henti mengatur 'tour' ke beberapa buah negara yang lebih kuat di Eropah dan Australia. Beberapa pemain mereka juga berjaya mencuri tumpuan beberapa buah kelab dan mengambil mereka bermain.

Kesemua rencah ini diadun menjadikan pemain-pemain mereka berupaya meningkat skil, memperkuat mental dan memantap persefahaman dalam pasukan serta mereka nampak cukup fokus dalam setiap perlawanan yang dihadapi. Jadinya 'buku teks' tersebut hendaklah kitani baca dan hafalkan agar dapat dijadikan ilmu berguna bagi diterapkan pula ke kancah bolasepak kitani.

Saya tidak melihat perlawanan-perlawanan yang melibatkan pasukaan Brunei DS. Kita hanya mengetahui melalui keputusan iaitu tewas 3 kali (Timor Leste 1-2, Myanmar 0-4 & Vietnam 0-8), sekali seri (Laos 2-2) dan menumpaskan Filipina 2-1. Jadinya tidak adil bagi saya untuk memberi pandangan mengenai corak permainan yang telah ditunjukkan oleh Brunei DS. Menurut salah seorang pegawai skuad negara yang menghubungi saya sebaik pulang ke tanahair, mengatakan bahawa corak permainan Brunei DS cukup memikat dan dipuji oleh negara-negara lain termasuk Vietnam, Laos dan Myanmar. Beliau turut memuji kehebatan Dayem Hj Ali selaku ketua jurulatih.

Jika menilai dari keputusan perlawanan yang telah dicapai, bagi pandangan saya prestasi Brunei DS statik. Maknanya tidak naik dan tidak jugaa menurun. Kita bernasib baik kerana liga tempatan terus berjalan sewaktu 'tersisih' dari kancah bolasepak antarabangsa. Kita mesti berterima kasih kepada FFBD yang mengungkayahkan liga tersebut secara berterusan. Tanpa liga yang berjalan mustahil bagi pemain-pemain yang terpilih ke Sukan Sea yang lalu menunjukan mutu permainan yang baik.

Akan tetapi 'kredit' juga mesti diberi kepada NFABD yang berani menyahut cabaran untuk menghantar skuad bolasepak ke Sukan Sea walaupun diketahui bahawa persiapan sangat minimal. Maka dengan penyertaan ke Sukan Sea yang lalu dapatlah kita jadikan sukat-sukat atau 'benchmark' untuk melaksanakan projek-projek pembangunan selepas ini.

Saya ingin benar mendengar dan melihat rupabentuk projek pembangunan jangka panjang NFABD selepas ini.

Prof: Teruskan kerja wahai teman-teman di NFABD. Less talk, more work please.

Tiada ulasan: