Ahad, 25 Disember 2011

RINTIHAN SEORANG PENGURUS PASUKAN

Untuk posting kali ini ingin saya berkongsi rintihan dan keluhan salah seorang pengurus pasukan yang menyertai Liga Kebangsaan Brunei bersama para pembaca yang budiman. Beliau saya kenali sejak sekian lama dan memang terkenal dengan komitmen dalam mengendali sesebuah pasukan apabila diberi tanggungjawab. Dan untuk liga ini beliau membawa pasukan yang telah ditubuhkan beberapa tahun lalu.

Saya kira pemain-pemain kelab ini sangat bernasib baik kerana teman saya itu telah bersedia untuk menggunakan wang sakunya sendiri untuk membiayai semua perbelanjaan kelab. Namun dalam rintihan dan keluhan beliau kepada saya melalui telefon beberapa hari lalu beliau sangat kecewa dengan sikap para pemainnya yang tidak mahu (tiada semangat/komitmen) untuk menjalani latihan. Tetapi jika menghadapi perlawanan kesemua pemain yang disenaraikan akan datang (sebenarnya masalah beliau ini telah disuarakannya kepada saya sejak setahun yang lalu).

Sebelum bermula liga beliau telah berjaya mendapatkan sebuah padang sekolah yang turut memiliki trek untuk menjalani latihan atas bersetujuan pengetua sekolah tersebut. Ini bermakna para pemain beliau bernasib baik sebanyak 2 kali iaitu 1) Kelab mempunyai dana; 2) Kelab mempunyai kemudahan padang untuk latihan.

Mereka (para pemain) sewajibnya bersyukur kerana mempunyai kelebihan berbanding kelab-kelab lainnya. Melalui pengalaman saya sebelum ini yang pernah membantu salah sebuah pasukan menghadapi masalah yang sama iaitu ketiadaan padang latihan. Kadang-kala kami terpaksa berkongsi sebuah kawasan lapang yang kecil dengan 4 buah pasukan yang lain. Hanya segelintir sahaja kelab-kelab yang memiliki kemudahan padang latihan (awda sendiri dapat meneka kelab-kelab tersebut).

Masalah malas hadir latihan adalah masalah biasa bagi sesebuah kelab. Oleh kerana kesukaran mendapatkan pemain (bertolak dari jumlah kelab yang agak banyak) maka sesebuah kelab itu terpaksa menyenaraikan sahaja mana-mana pemain yang 'sudi' bermain dengan kelab mereka. Akan tetapi pemain-pemain itu hanya 'sudi' bermain tetapi tidak 'minat' kepada bolasepak itu sendiri. Ini bermakna teman saya itu telah menyenaraikan pemain-pemain yang 'salah'.

Soal kedua adalah teman saya itu tadi tidak mempunyai seorang jurulatih yang berwibawa. Bukan mudah untuk mencari seorang jurulatih yang berwibawa apatah lagi negara kita masih belum memiliki program pembangunan jurulatih untuk menampung permintaan (kelab-kelab) yang meningkat.

Seingat saya Brunei DS hanya memiliki seorang jurulatih yang memegang Lesen B (Awang Dayem Haji Ali) dan 23 (-+) orang jurulatih Lesen C (hasil dari kursus jurulatih yang dianjurkan oleh DPMM FC dan BAFA beberapa tahun lalu). Dari 23 (-+) orang jurulatih Lesen C itu hanya sebilangan kecil saja yang aktif mengendalikan kelab-kelab tempatan dan selebihnya tidak tahu ke mana keberadaannya.

Inilah juga masalah sebenar bolasepak kitani. Kekurangan padang latihan/infrastruktur dan ketiadaan jurulatih berkelayakan dan berwibawa (soal sumber kewangan kita tinggalkan dulu). Bagaimana kita dapat melahirkan pemain-pemain berwibawa sedangkan pemain-pemain muda kita itu tidak mempunyai padang latihan yang khusus dan tiada pembimbing yang berkelayakan memberikan tunjuk-ajar kepada mereka.

Dan masalah ketiga yang dihadapi oleh teman saya tadi ialah ketiadaan pakar motivasi untuk memberikan fokus kepada pemain-pemainnya. Kalau dalam konteks bolasepak kitani jurulatih adalah juga pakar motivasi, tetapi dalam bolasepak moden setiap kelab memiliki pakar motivasi mereka sendiri atau sekurang-kurangnya menyediakan sesi motivasi khusus dalam kempen latihan mereka. Di mana kita dapat mencari pakar motavasi?

Jika teman saya itu tadi memiliki pakar motivasi saya percaya sikap atau perangai negatif para pemainnya itu akan berubah kepada positif dan bersemangat untuk memberikan komitmen 100 peratus kepada kelab mereka. Aspek ini saya kira sangat penting dalam kancah bolasepak moden sekarang ini.

Permasalahan yang dihadapi oleh teman saya tadi memerlukan jalan penyelesaian. Tanggungjawab siapa? Siapa yang sudi membantu? Awda jawap sendiri.

Prof: Pernah melihat pemain Korea Selatan ditampar oleh jurulatihnya di hadapan ribuan penonton akibat gagal bermain baik.

Tiada ulasan: