Khamis, 29 Disember 2011

TAJAAN UNTUK KELAB BOLASEPAK

Setelah membaca beberapa komentar oleh pembaca blog ini di 'chat box' saya terpanggil untuk menulis mengenai topik ini iaitu peranan penaja kepada sesebuah kelab bolasepak. Beberapa fakta yang saya turunkan adalah melalui pengalaman dan juga capaian dari laman web dari seluruh dunia. Segalanya saya ringkaskan supaya mudah bagi para pembaca untuk memahaminya. Saya percaya para pembaca blog ini adalah terdiri dari para pemain, pengawai pasukan/kelab dan pemimpin persatuan bolasepak dan adalah bertepatan jika saya memberi mereka sedikit ilmu mengenai sukan bolasepak ini.

Ini bersesuaian juga dengan perkembangan bolasepak di Brunei DS yang baru mula dibentuk dengan kehadiran DST-Liga Bolasepak Kebangsaan 2011/2012. Kita sebagai peminat bukan sahaja mengharapkan liga tersebut berjaya malah turut menginginkan ianya dapat berfungsi sebagai wadah kepada pembangunan bolasepak hingga hasilnya nanti akan dirasai oleh prestasi skuad kebangsaan apabila beraksi di peringkat antarabangsa.

Selain itu, liga tersebut juga diharap dapat melahirkan ramai jurulatih yang berwibawa, pengurus yang berkaliber dan pegawai-pegawai lain yang mana nanti akan mengurus tadbir skuad-skuad kebangsaan yang akan dibentuk untuk pelbagai kejohanan anjuran FIFA, AFC, AFF dan kejohanan-kejohanan sukan lainnya seperti olimpik, Sukan Asia dan Sukan SEA.

Juga kita berharap benar agar liga itu akan memberi sedikit ilmu kepada kelab-kelab yang bertanding bukan sahaja bagaimana cara mentadbir dan mengurus kelab masing-masing, malah bagaimana cara atau kaedah untuk mendapatkan dana atau sumber kewangan untuk menjamin jangka hayat sesebuah kelab itu dapat berterusan sampai bila-bila.

Sesebuah kelab wujud sudah pasti dengan adanya sumber kewangan. Sumber kewangan ini pula diperolehi dari tiga cara iaitu;

1. Dibiayai oleh pemilik kelab (pemegang saham);
2. Dana khas dari badan induk dan;
3. Tajaan oleh sektor swasta

Saya tidak mahu untuk menyentuh perkara 1) dan 2). Apa yang ingin saya terangkan di sini ialah berkenaan bagaimana sesebuah kelab itu boleh hidup atau mandiri dengan bantuan oleh tajaan syarikat-syarikat. Pada dasarnya tajaan oleh syarikat-syarikat terbahagi kepada 2 iaitu;

1. Tanggungjawab sosial (social responsibility).
2. Strategi pemasaran (marketing strategy).

Apa yang dilihat dalam konteks Brunei DS sebahagian besar tajaan oleh sektor swasta/syarikat adalah kerana perkara 1) iaitu mereka menaja hanya semata-mata memenuhi tanggungjawab sosial mereka kepada masyarakat (yang menjadi pelanggan tetap mereka misalnya peranan yang dimainkan oleh DST sejak beberapa tahun lalu). Masalahnya tidak banyak syarikat yang mampu dan sudi menjadi penaja seperti yang dimainkan oleh DST.

Oleh itu harapan bagi kelab-kelab bolasepak untuk mendapat tajaan hanya kerana tanggungjawab sosial sesebuah syarikat itu sangat tipis apatah lagi jika dinilai dari saiz ekonomi negara Brunei DS yang sangat kecil berbanding negara-negara lain. Juga jumlah kelab yang agak banyak menyukarkan syarikat-syarikat untuk menaja, jika adapun syarikat yang sudi menaja hanyalah berbentuk 'tajaan jersi'. Kita masih belum mendengar ada kelab-kelab bolasepak yang ditaja dalam bentuk dana wang ringgit.

Bagaimanapun kelab-kelab mempunyai beberapa kaedah untuk mendapatkan penaja, antaranya ialah;

1. Penaja Utama.
2. Menaja Stadium/Vanue.
3. Tajaan Jersi.
4. Ruang iklan di stadium/venue.
5. Ruang iklan buku program.
6. Tajaan pemain.
7. Ruang iklan di laman web/blog.
8. Menaja aktiviti kemasyarakatan (community activities) kelab.

Faktor-faktor yang menarik minat penaja untuk menyumbang kepada sesebuah kelab ialah;

1. Liga yang disertai menarik ramai peminat untuk menonton di stadium/melalui siaran tv atau mengikuti berita mengenainya di akhbar dan majalah.
2. Prestasi pasukan yang sentiasa meningkat.
3. Mempunyai pengurusan yang cekap.
4. Mempunyai imej yang positif dan bersih di mata masyarakat dan peminat.

Adakah liga kitani dan kelab-kelab yang menyertainya memiliki ciri-ciri yang saya sebutkan di atas? Memang tiada pada masa ini akan tetapi tidak mustahil liga kitani akan menjadi 'liga contoh' suatu hari nanti jika diurus dan ditadbir dengan bersistematik dan professional. Tidak mustahil juga akan tampil beberapa buah syarikat akan muncul menaja kelab-kelab ternama tempatan.

Apa yang mesti dilakukan ialah memperkemas dan mempertingkat mutu liga dan setiap pasukan yang menyertainya. Perlu diingat tugas ini bukanlah mampu dilakukan oleh seorang atau dua/tiga orang atau sekelompok kecil orang, ianya memperlukan sumbangan tenaga dan fikiran kesemua pakar yang berkenaan di bidang masing-masing. Untuk maju kita mesti mempercayai kepakaran orang lain. Pemusatan tugas kepada seseorang atau sekelompok kecil orang sudah terbukti tidak akan berjaya. Seperti kata kunci untuk memenangi setiap perlawanan bolasepak, 'TEAM WORK'!

Prof: Sering melihat kelab memberi 'ruang' kepada penaja jersi. Pada hal ruang itu adalah untuk tajaan dana wang ringgit bukan 'jersi'.

Tiada ulasan: