Ahad, 2 Oktober 2011

TERIMA KASIH RTM1, SIARKAN FINAL PIALA M'SIA 1999

Para peminat memenuhi Lapangan Terbang Antarabangsa Berakas menyambut wira-wira negara yang menjuarai Piala Malaysia 1999.

Stesen televisyen RTM1 malam tadi telah menyiarkan Final Piala Malaysia 1999. Sebagai peminat skuad Brunei DS aka Tebuan saya sudah pasti merasa gembira melihat aksi-aksi wira negara dalam perlawanan akhir yang penuh sejarah itu. Antara fakta-fakta yang boleh dikongsi berkenaan perlawanan itu ialah;

1. Pertama kali pasukan dari Pulau Borneo melangkah ke final, ditambah kedua-dua pasukan yang bertembung adalah jiran akrab.

2. Piala Malaysia (dulunya Piala HMS Malaya) bermula pada 1921 dan dimenangi oleh Singapura; berakhir abad ke 20, dimenangi juga oleh pasukan luar iaitu Brunei DS.

3. Satu-satunya final menggunakan dua orang pengadil di tengah padang.

4. Hanya Brunei DS memiliki pemain import (pasukan lain tidak dibenarkan mengambil pemain import oleh FAM).

5. Sarawak diketuai oleh pemain bukan anak negeri 'Bumi Kenyalang' iaitu Mazelan Wahid yang berasal dari Melaka. Jika pasukan itu menang maka manusia pertama yang memegang piala keramat itu bagi pihak Sarawak adalah bukan anak negeri.

6. Pemenang final adalah juara baru Piala Malaysia kerana kedua-dua pasukan belum pernah menjuarainya. Pasukan-pasukan yang pernah juara sebelum itu ialah Selangor, Singapura, Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Johor, Pahang, Perak dan Kedah.

Pada waktu itu, saya dan beberapa orang teman telah menganjurkan pakej istimewa untuk para peminat Tebuan. Pakej yang kami tawarkan ialah $599 untuk 3Hari/2Malam (termasuk tiket penerbangan, hotel penginapan, tiket grand stand final dan pengangkutan). Untuk pengetahuan pembaca blog ini, tiket kami habis dijual dalam masa tidak sampai 1 jam (kami disediakan 100 tempat duduk sahaja oleh syarikat penerbangan).

Keuntungan bukanlah keutamaan bagi kami ketika itu. Apa yang penting ialah memberi kesempatan kepada para peminat bolasepak negara untuk menyaksikan perlawanan paling bersejarah itu. Selain kami terdapat juga pihak-pihak lain yang menawarkan pakej untuk final itu termasuk syarikat penerbangan, agensi-agensi pelancongan dan kumpulan-kumpulan peminat.

Kami tinggal di salah sebuah hotel ternama di Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur. Oleh kerana kami sampai sehari sebelum final maka ahli rombongan kami mempunyai banyak waktu untuk shopping. Setibanya kami di kotaraya Kuala Lumpur itu ramai kumpulan-kumpulan yang menghubungi kami untuk mendapatkan tiket grand stand kerana mereka tahu kami sudah menawarkan tiket grand stand sejak dari Brunei lagi.

Dengan semangat setiakawan maka kami dengan senang hati menempah ribuan tiket grand stand dari seorang sahabat di FAM. Selepas itu, kesemua peminat Tebuan yang memiliki tiket tempat duduk biasa terus membeli tiket grand stand yang berharga RM20 pada ketika itu dan berkumpul lah semua peminat Brunei DS 'menguasai' tempat duduk grand stand Stadium Merdeka. Sementara para peminat Sarawak 'berkampung' di tempat duduk biasa.

Sebaik tamat perlawanan dan Brunei DS muncul juara kami terus pulang ke hotel penginapan dan mengadakan parti merayakan kejayaan di lobi hotel berkenaan. Ramai peminat Brunei DS yang mengetahui kami menganjurkan parti tekah berkunjung ke hotel penginapan kami dan bersama-sama bergembira.

Sebaik parti makan-makan dan minum di lobi hotel tamat sekitar jam 3.00 pagi kami meneruskan 'perayaan' dengan menyanyilan lagu 'oleh-ole' sambil menari dan mengibarkan 'kuning, putih, hitam' bendera Brunei di kaki lima hotel yang kebetulan di pinggir Jalan Bukit Bintang. Para pemandu kenderaan 'menyertai' kami dengan membunyikan hon kenderaan masing-masing dan melaungkan 'Brunei Juara'. Kami sangat berterima kasih dengan mereka kerana menyokong Brunei DS dan 'sporting' walaupun piala kebangaan mereka akan dibawa balik ke negara asing menyeberangi Laut China Selatan ke Pulau Borneo buat pertama kali.

Sangat manis dan indah pengalaman itu. Akan terpahat dan dikunci kemas dalam sanubari saya. Terima kasih Liew Chuan Fue dan rakan-rakan yang memberikan kenangan itu kepada semua rakyat dan penduduk Brunei DS.

Timbul persoalan, di manakah wira-wira negara itu sekarang? Apakah yang sudah kita lakukan untuk mereka bagi membalas jasa mereka mengorbankan masa, keringat dan air mata untuk negara? Sanggupkah kita berkorban seperti mereka? Pembaca cari jawapan sendiri.

Prof: Sebahagian besar wira-wira negara itu kini sahabat-sahabat saya. Terus terang saya katakan bahawa tiada siapa yang mengenang jasa mereka dengan selayaknya. Hinggakan ada yang cuba memulaukan mereka kerana tamak kuasa dan mementingkan diri sendiri. Sedih & pilu, kenapa ianya mesti berlaku.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ketua pasukan ALI SAPIEE...bkn mazlan wahed...jurulatih JALIL RAMLI..pada ms itu semua pasukan ada pemain import..betulkan fakta..(borneo headhunters~