Rabu, 21 September 2011

PRESTASI BRUNEI DLM 3 KEJOHANAN; CERMIN MASA DEPAN

Akhirnya bolasepak Brunei kembali ke persada antarabangsa. Tiga kejohanan peringkat umur telah disertai iaitu Bawah 15 & 18 Tahun Kejohanan Sekolah-Sekolah Asia di Bangkok, Thailand dan Bawah 19 Tahun AFF di Myanmar. Seperti yang kita ketahui keputusannya adalah bercampur, ada yang mebanggakan dan ada yang mengecewakan.

Skuad Bawah 15 Tahun paling menyinar apabila berjaya menduduki tangga ke empat (tewas di separuh akhir). Manakala skuad Bawah 18 Tahun (sebahagian besar pemain adalah dari projek Brunei Youth Team kendalian FFBD sebelum ini) pula menduduki tangga ke tujuh (tewas di suku akhir dan menewaskan Macau 5-0 untuk perlawanan tangga 7 dan 8). Keputusan perlawanan kedua-dua skuad nampaknya agak memberangsangkan kerana berjaya memberi tentangan sengit kepada pasukan-pasukan gergasi seperti Iran, Indonesia, Thailand, Vietnam dan China.

Agak mengecewakan ialah skuad Bawah 19 Tahun apabila dibelasah teruk dalam semua perlawanan (30 gol tanpa balas). Namun sesuatu yang positif mesti diambil untuk dijadikan 'bench mark' atau kayu pengukur dari keputusan-keputusan itu tadi. Terutama sekali skuad Bawah 19 Tahun kebangsaan itu. Satu penilaian semula hendaklah dilakukan (selalunya pengendali pasukan akan menyiapkan laporan sebaik tamat sesuatu kejohanan).

Melalui liputan media sebelum ini kita mengetahui bahawa Skuad Bawah 15 & 18 Tahun telah berlatih dan mempersiapkan diri lebih 3 bulan sebelum kejohanan berlangsung (kesemuaa pemain datang dari kejohanan peringkat sekolah dan kejohanan Bawah 16 Tahun Kebangsaan anjuran FFBD), manakala skuad Bawah 19 Tahun pula melalui proses 'trial' dan berlatih lebih kurang 1 bulan sahaja. Dan seperti yang kita jangka keputusan adalah agak mengecewakan.

Apapun, NFABD (badan induk bolasepak) sudah mempunyai 3 skuad pelapis (tidak termasuk skuad HBT/Hassanal Bolkiah Trophy). Kini terpulanglah kepada pengurusan NFABD untuk melaksanakan projek pembangunan jangka panjang bagi ketiga-tiga skuad bawah umur tersebut. Seperti yang saya nyatakan tadi, segalanya boleh bermula dari titik permulaan ini (3 skuad bawah umur tersebut).

Tidak mustahil dalam masa 5 tahun akan datang ini Brunei mampu membentuk sebuah skuad kebangsaan yang kuat dan mantap bagi menghadapi Piala Dunia, Olimpik, Sukan Asia, Sukan SEA dan AFF Suzuki Cup. Bak kata pepatah, 'perahu sudah di air, pengayuh sudah di tangan', terpulang kepada NFABD untuk mencorakkan senario bolasepak Brunei selepas ini. Kita ingin benar melihat NFABD tampil dengan sebuah projek pembangunan jangka panjang yang ampuh dan meyakinkan semua 'stake holders'. Sama-sama kita nantikan.

Prof: Telah melihat banyak negara menampilkan projek pembangunan jangka panjang mereka. Ada yang berjaya dan tidak kurang pula yang gagal. Kesemua ini boleh dikutip menjadi pengajaran.

Tiada ulasan: