Sabtu, 15 Oktober 2011

MENANTI KELAHIRAN LIGA KEBANGSAAN

Dengan kelahiran NFABD 30 Mei 2011 lalu maka bermulalah lembaran baru dalam kancah bolasepak Brunei DS. Setelah melantik ahli-ahli j/kuasa yang bakal memikul tanggungjawab membangun dan memaju bolasepak Brunei DS ke tahap yang tinggi, kini setelah hampir 5 bulan berlalu, para peminat sedang menanti-nanti kelahiran sebuah liga kebangsaan yang baru hasil garapan dan buah fikir ahli-ahli j/kuasa NFABD.

Khabarnya hujung bulan ini. Apa yang pasti, kesemua maklumat mengenai liga kebangsaan ini hanya diketahui oleh NFABD dan pemilik-pemilik kelab, peminat nampaknya tidak diberitahu terlebih awal apa perkembangan mengenainya. Ini membuatkan mereka tertanya-tanya. Tidak mengapa, itu hak NFABD untuk merahsiakan perkembangan mengenai liga kebangsaan itu. Sabar, NFABD pasti akan 'berhadapan' juga dengan peminat tatkala melancarkan liga tersebut nanti, ujar kawan-kawan saya yang berada dalam saf kepimpinan NFABD memberitahu bahawa tarikh keramat itu adalah hujung bulan ini.

Apa bentuk liga tersebut? Tungggguuuuuuuu!. Tunggu saat penganjur membuat kenyataan rasmi mengenainya. Apa yang pasti, apapun bentuk atau format sesebuah liga, terutama sekali liga kebangsaan yang dilahirkan oleh sebuah badan induk, ianya mestilah memiliki 'roh' pembangunan, pemasaran (marketing), komersil dan matlamat akhirnya adalah prestasi pasukan kebangsaan di peringkat antarabangsa.

Pembangunan - di dalam sesebuah liga itu mesti dapat menyelitkan unsur-unsur kesinambungan projek pembangunan yang sedang berjalan seperti pembangunan peringkat usia dari se awal umur 10 tahun lagi. Contohnya; FAM tidak membenarkan pemain import beraksi di dalam Liga Malaysia sejak beberapa tahun lalu. Ini dilakukan dengan hasrat untuk memberi peluang pemain-pemain tempatan menonjolkan diri mereka. Jadi jelas kita lihat bahawa ada unsur pembangunan di situ. B League juga pernah mensyaratkan agar dimestikan 3 orang pemain bawah 23 tahun beraksi untuk sesebuah pasukan. Itu juga merupakan unsur pembangunan di dalam sesebuah liga kebangsaan.

Menurut sahabat saya, Bundesliga hanya membenarkan kelab-kelab mengambil pemain import untuk divisyen 1 dan 2 sahaja, sementara divisyen ke 3 dan 4 hendaklah menyenaraikan semua pemain tempatan Jerman. Hasilnya kita lihat setiap tahun Jerman tidak ketandusan pemain-pemain muda berkaliber dan bertaraf dunia.

Komersil - kita sedang berada di alaf baru. Kesemua bidang sukan berkait rapat dengan unsur-unsur komersil dan pemasaran. Ini hakikat. Jika tiada nilai-nilai komersil maka sesebuah liga itu akan malap dan tidak menghairahkan penonton dan unsur-unsur di sekelilinnya untuk melihat.

Sesebuah liga mestilah popular dan menarik minat masyarakat. Maka timbullah nilai komersil di dalamnya. Dan ini akan membolehkan penganjur mendapat sumber kewangan melalui tajaan-tajaan sama ada hak penyiaran dan tajaan jenama-jenama tertentu. Liga mestilah memiliki kempen publisiti bagaimana ianya mesti dilihat 'gah' dan 'grand' di mata masyarakat.

Semua unsur media mesti terlibat menyemarakkan liga ini. Televisyen, radio, akhbar (cetak dan maya/internet - bloggers dan pemilik .com) dan iklan-iklan komersil mestilah menyokong dengan membuat liputan dan memperkatakan apa sahaja (yang positif & negatif) untuk liga kebangsaan ini. Ini akan membuatkan semua orang yang terlibat lebih kreatif dan peka kepada persekitaran yang mana akhirnya akan menjadikan liga kebangsaan sebagai sebuah liga terbaik di rantau ini.

Prestasi pasukan kebangsaan - kita boleh menganjurkan liga, tidak kira apapun formatnya. Di akhir kejayaan ialah di mana letaknya prestasi pasukan kebangsaan. Apakah pencapaiannya meningkat? Aspek inilah yang melihat sama ada liga kebangsaan sesebuah negara itu berjaya atau sebaliknya.

Lihat La Liga dan Bundesliga. Kedua-dua liga tersebut adalah liga yang paling berjaya. Kedua-dua negara iaitu Sepanyol dan Jerman adalah gergasi yang sentiasa menghasilkan pemain-pemain berkualiti bertaraf dunia. Kenapa kedua-dua liga ini berjaya? Pelajarilah. Jangan lupa, pendekatan mereka berbeza oleh kerana unsur-unsur persekitaran dan komersil.

Dari pengalaman saya berada dalam salah sebuah kelab beberapa tahun lalu, kami terpaksa menyenaraikan pemain-pemain yang tidak tahu langsung bermain bolasepak. Yang ada pada mereka hanya kerana minat, menendang bola pun mereka tidak tahu bagaimana cara yang betul apatah lagi jika diterangkan bagaimana kita bermain dengan formasi-formasi tertentu. Akhirnya kelab tersebut hancur!

Sebabnya terlalu banyak kelab berbanding pemain-pemain yang sedia bermain di peringkat tersebut. Jadinya, liga kebangsaan 'wajib' melihat hal ini. Jika pemain-pemain yang tidak berkualiti terdapat dalam semua pasukan maka prestasi pasukan kebangsaan juga tidak akan ke mana.

Kesimpulannya, kita berikan peluang NFABD untuk melakar liga kebangsaan yang baru ini (memang tugas wajib mereka pun). Kita lihat apa hasilnya 3-5 tahun selepas itu.

Prof: Ujar seorang teman, "Kg Negalang (di daerah Temburong) pun boleh buat liga, liga yang berkualiti sangat sulit untuk dilaksanakan.".

Tiada ulasan: