Jumaat, 19 November 2010

AKHIRNYA FIFA GANTUNG 6 PEGAWAINYA

Ethic Committee FIFA yang bermesyuarat dari 15-17 Nov 2010 lalu akhirnya mengantung tugas 6 orang pegawai tingginya akibat dari kamelut yang timbul dari bidaan/penawaran tuan rumah Piala Dunia 2018 dan 2022. Selanjutnya anda boleh baca di sini.

Langkah ini dilihat dapat memulihkan nama baik badan induk bolasepak dunia itu dari terus tercemar. Pun begitu kepada mereka yang telah tahu akan 'budaya' dalam FIFA sudah sedia maklum atas apa yang berlaku. Apa yang mampu dibuat oleh FIFA ialah 'damage control' agar tidak menjadi lebih parah dan imej FIFA dipersoal oleh dunia.

Dalam usaha FIFA untuk dilihat 'bersih' dalam pentadbirannya maka tindakan mengantung 6 pegawai tersebut adalah tepat dan kena pada waktu dan ketika. Jika tidak FIFA akan dilanda krisis kepercayaan di kalangan ahli-ahlinya dan juga masyarakat sukan antarabangsa. Kerana sebelum ini FIFA amat 'vokal' dalam memperjuangkan ketelusan dan integriti kepada ahli-ahli gabungannya hingga memaksa FIFA menggantung beberapa buah negara anggota kerana menghadapi masalah dalaman atau campur tangan pihak ketiga.

Syabas Sepp Blatter kerana akhirnya anda sedar masalah itu.

Prof: Akan merungkai lagi sedikit demi sedikit 'budaya songsang' dalam FIFA dalam posting akan datang.

Tiada ulasan: