Khamis, 26 Ogos 2010

....SAMBUNGAN

4. 50 + 1

Terma di atas merujuk kpd peraturan menghadkan pemilikan saham oleh individu dlm sesebuah kelab kpd 49% sahaja, selebihnya (51%) adalah dimiliki oleh Verein; iaitu pihak asal yg memiliki/menubuhkan kelab/kelab sukan melalui ahli2 mereka termasuk peminat.

Melalui peraturan ini, tiada kebimbangan seorg taikun minyak atau pelanggar hak asasi manusia dpt mengambil-alih kelab utk membuat keuntungan segera. Ada juga hasrat agar peraturan tersebut diubah pd masa depan, tetapi ada keraguan di kalangan peminat yg memiliki saham melalui Verein, walaupun mereka agak gerun melihat kelab2 EPL mendominasi Champion League.

Dengan adanya peraturan ini tidak bermakna kelab2 Bundesliga tidak memiliki kuasa wang. Bayer Leverkusen disokong oleh gergasi perubatan, Bayer Group, Wolfsgurg pula ditaja oleh Volkswagon dan Hoffenheim oleh Deitmar Hopp dari SAP. Malah pemilik kaya yg memiliki 49% saham semakin meningkat, di mana akan menjadikan kelab2 Jerman kekal gagah di pentas Eropah dgn tidak menyerahkan kelab kpd para 'penyanggak ekonomi' spt mana yg berlaku di EPL.

5. KEUPAYAAN MENYELSAI MASALAH KELAB

Liga manakah paling menguntungkan di Eropah? Salah! (Saya tahu jawapan anda ialah EPL). Hampir tepat pun tidak. Ketika pendapatan meningkat di EPL (hampir sekali ganda), keuntungan Bundesliga 250 juta Euro musim lalu, mengatasi lebih 100 juta Euro dari EPL. Dlm masa yg sama, Bundesliga berada di tangga ke 2 di belakang EPL dari segi pendapatan kasar, jauh mengatasi La Liga & Serie A dari segi keuntungan bersih. Faktor utama adalah kos pemain. Ketika di EPL berkisar kpd kuasa & perpindahan pemain, Bundesliga mengekal kos pemain sekitar 45% dari pendapatan (66% di EPL). Sementara itu, pendapatan dari siaran televisyen terus meningkat, tajaan jersi juga lebih baik berbanding EPL dan stadium lebih besar; semua itu membuatkan kelab2 Bundesliga terus kaya.

Pilih saja kelab secara rambang! Jika mereka menghadapi masalah, esok akan ada jalan penyelesaiannya. Itulah perkembangan yg berlaku di Bundesliga. Masalah yg menimpa sesebuah kelab tidak dibiarkan berlarutan hinga bertahun2 lamanya. Beberapa buah kelab telah digantung di bawah akta Lizenzierungsordnung, di mana peraturan kewangan lebih ketat dari di England. Melalui peraturan itu, setiap bulan Mac kelab2 diwajibkan menghantar laporan & perancangan kewangan agar dpt dipantau & dikawal supaya tidak berbelanja lebih dari kemampuan sebenar. Perbelanjaan mereka hendaklah mengikut laporan yg sudah dihadapkan.

Kali terakhir kelab digantung lesen ialah Munich 1860 pd 1982. Sebaliknya 12 buah kelab hampir diletakkan di bawah pentadbiran (perlindungan muflis) di EPL sejak 2 tahun lalu! Dan Chelsea mencatat kerugian 140 juta paun.

6. PEMBANGUNAN BELIA & PASUKAN PENCARI BAKAT

Kita lihat siapa yg bakal menjadi bintang dlm Euro 2012 & Piala Dunia 2014. Tempat terbaik utk bermula ialah di Bundesliga. Itali makin kurang melahir bintang, terutama warga Itali. Sepanyol agak ramai tetapi dikuasai oleh warga Sepanyol sendiri atau Argentina. England pula meletakkan harga terlalu tinggi utk pemain muda (over price) tetapi hakikatnya mereka bukanlah bintang sebenar. Kecuali Arsenal, di mana Arsene Wenger menjadikannya 'cottage industry' dgn membeli pemain2 muda dari luar England lalu membentuk mereka menjadi bintang. England mungkin membeli pemain2 muda berbakat, tetapi mereka itu sebahagian besar dibentuk di negara lain. Faktanya, dgn bakat England sendiri, jarang kelab2 EPL yg membentuknya, selain dari Man City & West Ham. Manakala liga bawahan pula yg melahir ramai pemain2 muda.

Keadaan ini mungkin berubah jika FIFA dpt menguatkuasakan peraturan yang telah dicadangkan iaitu 6+5 (6 pemain tempatan & 5 pemain import dlm kesebelasan utama), lebihan wang itu membolehkan England membentuk sistem akademi. Bayern Munich adalah lebih besar dari mana2 kelab di England. Skuad mereka termasuk Ottl, Rensing, Schweinsteiger & Muller adalah lahir dari sistem belia mereka. Berbanding Man Utd, tiada satupun pemain bintang lahir dari akademinya sejak 'golden generation'. Mana2 pemain muda yg lahir dari akademi mereka akan bermain di Belgium atau Sunderland. Timbul persoalan, mengapa mereka sanggup menghabiskan wang hanya utk itu?

Tidak syak lagi Bundesliga adalah kilang melahir pemain muda bertaraf dunia. Sepanyol mempunyai sekatan kpd bakat warga asing & England pula menyekat dgn peraturan permit kerja. Sementara Jerman tidak byk karenah, hanya perlu belajar bahasa Jerman!.

7. TAKTIK

Berapa ramai pemain no 10 sebenar di England saat ini? Joe Cole tidak akan dibenarkan bermain di posisi itu, sama juga Elano di Man City.

Werder Bremen ada Deigo, Bayern dgn Gomes, Klose & Mueller atau Ribery, BVB ada Haj-nal, Hannover dgn Bruggink dan Bundesliga kehilangan dua pemain posisi tersebut musim lalu iaitu Marcelinho (Wolfsburg) dan Rafael Van der Vaart (Hamburg SV). Posisi striker tradisional ini adalah kemuncak kpd teknik permainan bola sepak; namun tidak berlaku lagi di England, kerana permainannya menjadi semakin pantas atau perlahan.

Akan tetapi, Bundesliga bukan liga yg perlahan. Yang pasti jika membandingkan aspek 'distance covered', Bundesliga & EPL sedikit terkebelakang dari Ligue 1 Perancis apabila pemain berlari sekitar 10km per game. Sementara byk masa dihabiskan utk 'sprint' di EPL (210m x 169m), bagi aspek 'high intensity run' EPL mengatasi Bundesliga dgn setiap pemain berlari purata 241m (224m Bundesliga). Tetapi dgn kelebihan itu, kelab2 EPL tidak sampai 60% bagi aspek ketepatan hantaran, berbanding Bundesliga & La Liga dgn 63.5%.

Masalah EPL lagi ialah terdpt 50 'challenge per game' kerana liga ini terlalu mendesak pasukan utk bertahan. Lebih teruk lagi, EPL memiliki merekodkan purata paling byk 'air challenge per game' & mencatat 'touching' terendah (Bundesliga adalah tertinggi).

Fakta tambahan; utk 19 tahun berturut2, Bundesliga mencatat 'the most goal per game' bagi mana2 perlawanan penting Eropah (2.81 musim lalu). England, yg selalu menganggap Itali sebagai negara utk permainan corak bertahan (defensive play), hanya berjaya mengatasi Itali sebanyak 3 kali sejak 10 tahun lalu. Kali terakhir EPL menghampiri Bundesliga ialah pd musim 1999-2000 bila mencatat 2.78 (2.80 bagi Bundesliga). Untuk tahun2 berlalu, secara statistik liga paling menarik ialah Ligue 1 Perancis, setiap kelab bermain secara offensive (menyerang).

Jerman di pihak lain, seperti berada di pertengahan antara teknik tinggi La Liga & Serie A dan 'fast faced' & fizikal EPL & Ligue 1. Itulah yg membuatkannya lebih taktikal berbanding yg lain & pasukan kebangsaan Jerman tidak putus2 melahirkan pemain2 berkaliber di segenap posisi!

Prof: Harap pembaca & aktivis bola sepak di Brunei DS mendpt pelajaran dari fakta2 di atas.

Tiada ulasan: