Rabu, 25 Ogos 2010

7 SEBAB MENGAPA BUNDESLIGA LEBIH BAIK DARI EPL


1. PERBANDINGAN

Memang, bukan semua kelab boleh menjuarai Bundesliga. Tetapi sejak EPL dilancarkan pd tahun 1991, hanya 4 kelab menjuarainya; Man Utd, Blackburn, Chelsea & Arsenal; Man Utd memonopoli 11 kejuaraan. Pun begitu dalam masa yg sama, 5 kelab telah menjuarai Bundesliga; Kaiserslautern, BVB, Bayern Munich, Werder Bremen & VFV Stuttgart. Ianya bukanlah perbezaan yg besar, tetapi cuba kita lihat lebih mendalam lagi.

Jika kita melihat perebutan kejuaraan (hingga ke minggu terakhir musim), kegagalan epik Newcastle pd 1996 dan kejayaan Blackburn pd 1995 merupakan tahun2 yg tidak melibatkan Arsenal, Man Utd & Chelsea, malah Liverpool gagal menjuarai sejak EPL ditubuhkan. Namun di Bundesliga, selain kelab2 juara yg disebutkan di atas, Schalke 04 gagal 2 kali dan Bayer Leverkusen 3 kali (sekali memiliki mata yg sama dgn Bayern Munich). Eintracht Frankfurt hanya terpisah 6 mata pd 1992. Tidak lupa juga Kaiserslautern memang sebaik hanya semusim naik dari divisyen bawah. Adakah ini terjadi di EPL? atau adakah kemungkinan ini terjadi kpd Stoke City, Blackpool, Hull Cita atau West Bromwich Albion?

'The Big Four' memang kekal begitu di EPL. Hanya Newcastle & Leeds Utd kelab lain yg layak ke perlawanan kumpulan Champion League - kerana EPL mendpt 4 slot sementara Bundesliga hanya 3 slot. Tetapi dlm masa yg sama Bundesliga diwakili oleh kelab2 spt Hertha Berlin, Munich 1860, Bayer Leverkusen, Bayern Munich, Werder Bremen, Schalke 04, Humburg HSV, VFV Stuttgart & BVB. Begitu jauh perbezaannya dgn EPL.

Seperkara lagi, sementara Bayern Munich menjadi kelab paling berjaya di Bundesliga, Schalke 04, Werder Bremen, Wolfsburg & Hamburg HSV turut berpeluang menjadi juara musim ini. Selain itu Cottbus, Bielefeld & Bochum pula berpeluang utk menyinar di Europa League. Manakala di EPL, hanya dua kelab dilihat yg akan menentukan juara iaitu Man Utd & Chelsea. Selain dari 'The Big Four', hanya Everton, Tottenham, Man City & Aston Villa sesekali mencelah di antara mereka. Yg lainnya, harapan utk beraksi di Europa League muncul jika layak ke final Piala FA sebelum tewas kpd salah satu dari 'The Big Four'.

2. PENONTON DAN PENYOKONG

EPL memang dikatakan memiliki penonton yg hebat tetapi mungkin juga yg membosankan. Arselan tidak digelar sebagai 'The Librarian' tanpa sebarang sebab. Wigan pula adalah bandar sukan ragbi. Roy Keane pernah bercakap mengenai 'Prawn Sandwich Group' di Old Trafford (merujuk kpd penonton golongan tua yg memonopoli di sana).

Bundesliga, di mana stadium lebih besar & harga tiket lebih murah, para penonton golongan remaja memenuhi setiap perlawanan. Penonton mereka sangat menakjubkan. Musim lalu, Munich 1860 mencatat purata seramai 44 ribu penonton, ketiga ramai jika di La Liga (Sepanyol) atau Serie A (Itali), kedua di Ligue 1 (Perancis) dan keempat di EPL. Akan tetapi rekod tersebut adalah ke 8 di Bundesliga!. Dan Koln dan Borussia Mochengladbach mencatat purata penonton mereka 40 ribu org. Sebagai rekod, Borussia Dortmund menyamai purata penonton bagi Man Utd & Real Madrid.

Mereka akan menyanyi, berteriak dan tanpa henti mengibar bendera besar (jarang kita lihat di EPL) memenuhi ruah stadium. Meraikan kejayaan setiap kali perlawanan berakhir antara para pemain dan penonton adalah yg paling menarik di Bundesliga berbanding tempat lain.

3. KUASA PEMINAT

Para peminat di England (bukan hanya EPL) rasa tertekan kerana kelab2 hanya menginginkan wang mereka, itulah yg mereka rasakan saat ini. Mereka tidak mempunyai byk peranan dlm kelab2 pujaan masing2, sebab itu mereka berpaling ke Bundesliga.

Kerana di Bundesliga, peminat masih mempunyai suara dlm pegangan (saham), peraturan & tradisi sesebuah kelab. Peminat mendesak beberapa isu spt tempat peminat berdiri (standing area) yg mana menjadi sebab kenapa stadium & perlawanan selalu berada dlm ceria & meriah, harga tiket yg berpatutan, penggunaan bendera & kain rentang dan kesinambungan kehadiran pelawak (badut) sesebuah kelab. Anda boleh membeli tiket serendah 5 euro walaupun di Allianz (stadium milik Bayern Munich). Di Old Trafford wang sebanyak itu tidak cukup utk membeli tiket waima 'prawn sandiwch' yg terkenal itu.

Para peminat & penonton adalah teras utama kewujudan Bundesliga. Para peminat di liga2 Eropah berpendapat liga mereka terlalu komersil & tidak memberi byk peluang kpd peminat utk bersuara. Di Itali, mereka akan membaling batu-bata. Di Sepanyol, mereka membuat bunyi spt monyet. Di England, mereka tidak mampu berbuat apa2 & akhirnya bertumbuk di lorong2 gelap. Tetapi di Bundesliga (Jerman) mereka menikmati suasana bola sepak sebenar.

Bersambung.....

Tiada ulasan: