Khamis, 1 Julai 2010

SEJARAH BERULANG, DENDAM BERBALAS - INILAH UNIKNYA BOLASEPAK

FIFA PIALA DUNIA 2010
27 Jun 2010 - Free State Stadium, Bloemfontien, Afrika Selatan.
Germany 4 - England 1 (Pusingan Kedua)
Gol jaringan Frank Lampard tidak dikira oleh pengadil dari Uruguay, Jorge Lavrionda. Pada ketika itu Jerman sedang mendahului dgn jaringan 2-1 & jika dikira jaringan tersebut maka kedudukan menjadi 2-2 di akhir separuh masa pertama ini.

FIFA PIALA DUNIA 1966
30 Julai 1966, Stadium Wembley, London, England
England 4 - Jerman Barat 2 (Final)
Kedudukan sepenuh masa terikat 2-2 & membawa ke tambahan masa. Dlm masa tambahan pemain penyerang England Geoff Hurst telah menjaringkan gol kontroversi tersebut. Pengadil dari Switzerland telah merujuk situasi itu kpd penjaga garisan dari Soviet Union & membenarkan jaringan walau dibantah oleh pemain2 Jerman Barat terutama penjaga golnya Hans Tilkowski.

APAKAH KESIMPULANNYA?
Presiden FIFA, Sepp Blatter, telah memohon maaf atas kejadian ini (termasuk gol Carlos Tevez yg dlm kedudukan offside tatkala Argentina menewaskan Mexico 3-1) dan beliau berjanji akan mempertimbang menggunakan 'goalline technology', apa yg beliau bantah kira2 tiga bulan lalu.

Memang jika menilai dari situasi2 yg melibat keputusan yg tidak tepat oleh pengadil, kita akan mendapati keputusan itu tidak adil kpd sesebuah pasukan. Tetapi itu adalah kesilapan manusia biasa & kesilapan mereka itu juga mempunyai sebab2 tersendiri jika dihalusi apatah lagi dlm undang2 permainan bola sepak keputusan pengadil adalah muktamad.

Blatter suatu ketika dulu pernah mengatakan bahawa "Biarlah sukan bola sepak ini sukan yg terakhir di muka bumi ini menggunakan khidmat manusia". Bagi beliau & sebahagian besar pentadbir bola sepak di dunia ini termasuk saya sendiri amat bersetuju dgn perkara itu. Jika bola sepak telah dikawal oleh teknologi atau mesin dlm membuat keputusan maka aspek keindahan dan menghibur dlm bola sepak akan lenyap dari hidup kita. Samalah juga situasinya apabila kita bermain 'computer game'.

Jika kita melihat dari sudut pemain & penyokong England memanglah menyedihkan & bersimpati ke atas mereka. Persoalannya, bagaimanakah perasaan pemain2 & penyokong Jerman Barat dlm tahun 1966 hingga kini? Mereka lebih lama menanggung kepedihan dan baru dlm tahun 2010 perasaan itu sembuh kembali dgn pembatalan gol Frank Lampard itu. Inilah yg dimaksudkan aspek drama & intrig dlm bola sepak yg tiada dlm sukan2 yang lain.

Sekali lagi saya menyatakan bahawa saya tidak menyokong goalline technology, apa yg perlu adalah pertingkatkan tahap kecergasan & professional para pengadil & pembantu2nya. Mungkin FIFA boleh memberi tugasan mengadili kejohanan2 besar kpd para pengadil professional bukan pengadil separuh masa seperti sekarang.

Prof: Sudah lama bersimpati dgn para pemain & penyokong Jerman atas ketewasan mereka dlm final 1966 akibat dari gol Geoff Hurst itu. Kini perasaan kecewa itu pasti terubat.

Tiada ulasan: