Ahad, 18 Julai 2010

- SAMBUNGAN

6. HUBUNGAN ANTARA FIFA & PERSATUAN KEBANGSAAN.

Perancis (antara negara pengasas FIFA) telah terkeluar dari Piala Dunia 2010 dgn cara yg memalukan dan ini memberi tindak balas yg agak serius dari pemerintah negara tersebut terutamanya Presiden Nikolas Sarkozy, beliau mengarahkan dijalankan satu siasatan oleh jawatankuasa parlimen. Manakala Nigeria, sebuah negara Afrika yg kuat dlm bola sepak dan negara paling ramai penduduk, juga telah gagal dgn memalukan. Presiden negara itu, Goodluck Jonathan bertindak lebih drastik dari rakan sejawatnya dari Perancis dgn menggantung penyertaan Nigeria dlm perlawanan antarabangsa hingga tahun 2012.

Seperti biasa FIFA melalui Presidennya Joseph Sepp Blatter telah memberi tindak balas yg tegas apabila mengatakan bahawa campur tangan pihak pemerintah terhadap perjalanan persatuan bola sepak negara masing2 adalah melanggar prinsip FIFA dan akan mengantung FFF & NFA. Akhirnya kedua2 kepala negara tersebut akur & menarik balik tindakan mereka serta FIFA juga memberi sedikit 'imbuhan' terutama kpd FFF (apabila mengabungkan dua anugerah pemain terbaik dunia).

Apa yg dpt kita pelajari ialah ketegasan FIFA terhadap tindakan campur tangan secara langsung pihak pemerintah terhadap perjalanan persatuan bola sepak kebangsaan sesebuah negara. Bagi FIFA, setiap parsatuan kebangsaan mestilah bebas dari campur tangan pihak ketiga dan mengharapkan persatuan berkenaan berjalan dan dijalankan oleh penjawat2 yg telah dilantik oleh persatuan tersebut.

Antara lain pengajaran dari dua kes tersebut ialah betapa pentingnya prestasi skuad kebangsaan kpd sesebuah negara. Ianya melibatkan maruah negara. Jatuh bangun prestasi pasukan kebangsaan mencerminkan maruah negara & rakyat jelata. Jadinya, jagalah prestasi pasukan kebangsaan agar tidak menerima keaiban & dimalukan. Kpd sesiapa yg diberi tanggungjawab mengendali pasukan kebangsaan hendaknya melihat maruah negara sebagai sukat2 dlm percaturan & membuat keputusan utk pasukan kebangsaan.

7. 4-2-3-1

Soal formasi 4-2-3-1 ini telah saya sentuh serba-sedikit ketika demam Piala Dunia 2010 sedang berlangsung. Kali ini saya ingin memberi penekanan yg lebih kpd formasi yg telah diguna pakai oleh beberapa pasukan di Afrika Selatan lalu, umpamanya ialah Sepanyol, Belanda, Jerman, Uruguay, Argentina, Brazil, Ghana, Korea Selatan, Paraguay, Mexico, Australia, Afrika Selatan dan beberapa pasukan lagi. Sementara lain2 pasukan spt England, Amerika Syarikat, Itali, Algeria, Perancis, Ivory Coast, Slovenia, Slovakia, Korea Utara, Switzerland, Jepun, Serbia, Nigeria, Portugal dan Nigeria masih menggunakan sama ada 4-4-2, 4-3-3 atau 4-5-1.

Kenapa 4-2-3-1? (atau 4-3-2-1 tatkala bertahan). Antara kelebihan formasi ini ialah;

1. Memiliki dua pemain midfield sebagai perisai kpd 4 pemain pertahanan (mereka juga bertindak sebagai 'attacking midfielder'. Contoh; Bastain Schweinstieger & Semi Khedira (Jerman), Alonso & Besquets (Sepanyol) dan Mark van Bommel & Nigel de Jong (Belanda).

2. Dua pemain sayap sebagai pengempur & 'central midfielder' yg mengerakkan bola sama ada ke depan, kiri/kanan atau belakang. Contoh; Lukas Podolski, Mesut Ozil & Thomas Mueller (Jerman), Xavi, Iniesta & Pedro (Sepanyol) dan Arjen Robben, Wesley Sneijder & Dirk Kuyt (Belanda).

3. Sesuai bagi pasukan yg mengamalkan possession/control oriented spt mana yg dimainkan oleh Sepanyol, Belanda & Jerman.

4. Formasi ini juga sesuai bagi 'membunuh' pasukan yg byk bergantung kpd 'individual skill' spt pasukan Brazil, Argentina, Portugal (Cristiano Ronaldo & Deco) dan pasukan dari benua Afrika (Ghana berjaya kerana mengamalkan formasi ini).

5. Sejauh ini melalui penilaian yg telah dibuat, 4-2-3-1 adalah satu formasi yg seimbang antara skil individu & permainan secara berpasukan (possession).

6. Bertindak cepat merampas jika kehilangan bola dan pantas membuat serangan balas.

7. Memberi banyak peluang kpd 'wing back' utk membantu serangan kerana dua 'defensive midfielder' telah ada mengganti tugas mereka. Contoh; Sergio Ramos (Sepanyol), Giovanni van Bronckhorst (Belanda), Philip Lahm (Jerman), Maicon (Brazil) dan Demechelis (Argentina).

Soalnya, apakah kita di Brunei DS ingin mengamalkannya? Jika formasi ini tidak baik mustahil Vicente del Bosque, Bert van Marwijk, Joachim Loew, Dunga, Diego Maradona, Oscar Taberez & Carlos Alberto Parreira menggunakannya. Beranikah kita membuat perubahan? Tepuk dada tanaya selera.

Kepada para jurulatih tidak kira jurulatih kelab, akademi, skuad pembangunan di bawah naungan FFBD atau Jabatan Kokurikulum, sekolah sukan atau kelab2 kerdil, pelajarilah sesuatu yg baru kalau ianya telah terbukti membawa kejayaan. Mulalah berfikir di luar kotak (out of box). Seperti yg saya sebutkan, selama sebulan kita mendapat kuliah dari 32 orang 'pensyarah' di Afrika Selatan. Kini kita telah mendapat 'ijazah', maka perturunkanlah ilmu itu kpd sesiapa saja yg memerlukannya demi kemajuan bola sepak negara kita.

Prof: Sahabat2 dari kalangan jurulatih, buka minda & cerminlah diri. Ilmu adalah utk diajarkan, bukan disimpan. Wallahu aklam.

Tiada ulasan: