Jumaat, 2 Julai 2010

PERANCIS & NIGERIA MUNGKIN DIGANTUNG?

France Football Federation (FFF) dan Nigeria Football Federation (NFF) akan menghadapi nasib serupa akibat dari apa yg difahami oleh FIFA 'campur tangan kerajaan dlm urusan persatuan bola sepak kebangsaan', sesuatu yg sangat tidak digemari oleh FIFA dan banyak negara telah menghadapi masalah ini.

FIFA telah melancarkan siasatan rapi akibat dari apa yg berlaku di Perancis dan Nigeria. Di Perancis, Presiden FFF, Jean Pierre-Escalettes dan pengurus pasukan Piala Dunia 2010, Raymond Domenech, telah dipanggil memberi keterangan kpd Jawatankuasa Khas parlimen Perancis.

Sementara Nigeria mengalami perkembangan lebih drastik. Presiden negara itu, Goodluck Jonathan telah mengeluarkan satu perintah melarang skuad kebangsaan dari menyertai apa jua kejohanan2 antarabangsa hingga tahun 2012 & mengarahkan juga mengaudit akaun semua jawatankuasa pasukan kebangsaan, akibat dari persembahan buruk negara yg paling ramai penduduk di benua Afrika itu.

Dgn kedua2 perkembangan itu, FIFA telah memberi amaran keras supaya dihentikan campur tangan pihak eksekutif terhadap kedua2 persatuan kebangsaan tersebut. Wakil kedua2 buah negara pula telah memberi maklum-balas dan laporan terpeinci kpd FIFA berkenaan perkembangan mengenai perkasa yg telah berlaku.

Memang FIFA amat tegas dlm hal ini. Sejak dari awal lagi FIFA yg bertanggungjawab kpd perkembangan & kemajuan sukan bola sepak di setiap negara ahli dan mempunyai sebab yg cukup jelas utk berpendirian demikian demi menjaga keharmonian & struktur oragnisasi persatuan2 kebangsaan di seluruh dunia.

Jika terdpt sedikit masalah & pihak eksekutif campur tangan maka semua urusan akan menjadi tidak menentu. Dan jika dlm masa setahun terdpt lima masalah sedemikian maka masa FIFA hanya dihabiskan utk menyelesaikan pertelingkahan antara persatuan2 kebangsaan & pihak eksekutif. Maka masa yg diperuntukkan utk pembangunan bola sepak akan terhad, natijahnya kita semua dpt menjangka. Sukan bola sepak tidak akan maju & diminati oleh seluruh dunia seperti sekarang. Byk contoh sudah kita lihat kpd sukan2 yg lain. Pertelingkahan yg berlaku membuatkan peminat bosan & berubah kpd sukan yg lain pula.

Prof: Bola sepak sudah menjadi sukan no 1 di dunia, maka kekalahan dlm Piala Dunia kpd sesetengah negara merupakan memalukan & mencalar maruah negara berkenaan.

Tiada ulasan: