Rabu, 21 Julai 2010

PIALA DUNIA 2010 - ANTARA KONTROVERSI

1. VUVUZELA

Para peminat seluruh dunia malah beberapa pemain bintang - termasuk Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi - mengatakan bahawa bunyi yg dihasilkan oleh 'Vuvuzela' - alat tiupan yg diperbuat drp plastik dan panjang - telah mengganggu tumpuan pemain & keseronokan penonton kerana tidak dpt mendengar dgn jelas setiap sorakan mereka. Ini membuatkan suasana perlawanan itu kelihatan mendatar, tiada emosi dpt kita dengar & lihat. Ini telah menimbulkan cadangan utk mengharamkan 'Vuvuzela', tetapi Sepp Blatter, Presiden FIFA, telah menolak cadangan tersebut di awal kejohanan dan 'Vuvuzela' akan menjadi sejarah dan identiti kpd Piala Dunia 2010 Afrika Selatan, sama spt 'Mexican Wave' yg menjadi identiti kpd Piala Dunia 1986 Mexico.

2. JABULANI

Bola rasmi Piala Dunia 2010, dihasilkan oleh pengeluar peralatan sukan terkemuka dunia dari Jerman, Adidas. "Teruk",ungkapan awal dari para pemain. Bola tersebut agak ringan dari bola biasa dan melayang dgn tidak keruan di udara. Dlm peringkat awal menghasilkan kadar jaringan gol yg rendah dlm sejarah Piala Dunia. "Bola ini merupakan bola yg paling teruk pernah saya temui," kata Fabio Capello, pengurus pasukan England. Beberapa penjaga gol termasuk Iker Casillas turut melahirkan rasa tidak puas hati dan Robert Green (England) mengalami saat memalukan kerana 'Jabulani'. Namun beberapa pasukan dan pemain dpt mengawalnya dgn baik & menghasilkan corak permainan menarik setelah kejohanan memasuki minggu kedua.

3. GOL FRANK LAMPARD

Ketika kedudukan 2-1 memihak kpd Jerman ketika bertemu England dlm pusingan kedua, Frank Lampard telah membuat rembatan dan bola terkena palang lalu melantun melepasi garisan gol, tetapi bola keluar dan didakap oleh penjaga gol Jerman, Manuel Neuer. Pengadil, Jorge Larrionda dan panjaga garisan tidak melihat bola yg telah melepasi jaringan gol itu lalu membuat keputusan meneruskan perlawanan. Insiden ini menjadi kontroversi hingga saat ini. Timbul cadangan utk FIFA terus menggunakan 'goalline technology', 'video replay' atau menambah pengadil tambahan. Selain 'dendam 1966' (final Piala Dunia 1966 antara England & Jerman) berbalas, FIFA turut terdesak utk menambah 'kuasa teknologi' ke dlm permainan bola sepak yg setakat ini 100% dimain & diadili oleh manusia.

4. PERANCIS MEMALUKAN

Tiada pasukan yg lebih memalukan dlm Piala Dunia 2010 lalu selain dari pasukan Perancis. Bukan sahaja permainan mereka menjengkelkan malah keolahan mereka di luar padang lebih mengaibkan para peminat & rakyat negara Perancis. Bertolak dari perang mulut antara pemain penyerang Nikolas Anelka & pengurus, Raymond Domenech, membawa kpd penyingkiran pemain Chelsea itu dari Piala Dunia dan seterusnya para pemain memulaukan sesi latihan pd keesokkan harinya. Ini membuatkan perletakan jawatan pengarah urusan FFF, Jean-Pierre Escalettes. Lantas Nickolas Sarkozy, Presiden Perancis, mengarahkan Menteri Sukan, Roselyne Bachclot, menyiasat perkara tersebut. Tidak cukup dgn itu, parlimen negara itu mengarahkan dilakukan sesi pendengaran di hadapan jawatankuasa khas. Ini membuatkan FIFA berang & mengancam akan menggantung keahlian Perancis kerana ada campur tangan secara terus dari pihak pemerintah terhadap perjalanan FFF.

5. PENGADILAN

Walaupun rekod kesalahan 261 (346 pd 2006) dan kad merah 17 (26 pd 2006) menunjukkan penurunan yg ketara namun mutu pengadilan dlm Piala Dunia 2010 akan diingat oleh sejarah kerana beberapa keputusan pengadil yg terang-terangan berat sebelah. Ramai bintang yg terpaksa menerima kad merah (Kaka, Miroslav Klose, Herry Kewell). Gol jaringan Frank Lampard yg tidak dikira oleh Jorge Larrionda (juga tidak menerima 2 gol oleh Serbia ketika bertemu Australia), Roberto Rosetti yg membenarkan gol jaringan Carlos Teves (Argentina lwn Mexico) walaupun dlm kedudukan offside, pengadil dari Mali, Koman Coulibaly, tidak menerima jaringan Maurice Edu (USA lwn Slovenia) dan pengadil England, Howard Webb yg melayangkan 14 kad kuning dlm perlawanan akhir adalah antara keputusan2 pengadil yg menjadi kontroversi.

6. KAD MERAH SANI KAITA

Pasukan gergasi Afrika, Nigeria, berpeluang utk menewaskan Greece dlm perlawanan kedua Kumpulan B setelah tewas tipis 0-1 kpd Argentina sebelum itu. Kad merah yg diterima oleh Sani Kaita dlm minit 21 separuh masa pertama telah memunahkan harapan negara paling padat penduduk di benua Afrika itu. Kad merah yg dilayangkan oleh pengadil dari Colombia, Oscar Ruiz itu memang tepat kerana nampak dgn jelas Kaita telah menendang/menerajang pemain Greece Vasilas Torosidis, tidak kira sama ada pemain itu berpura2 sakit atau sebaliknya, hakikatnya Kaita telah membuat aksi ganas. Perlakuan Kaita itu adalah tindak balas kerana kekasaran yg dilakukan oleh Torosidis. Tetapi, dlm saat itu Kaita tidak semestinya melakukan tindak balas dan ini jelas menjadi kekesalan beliau. Akibatnya bukan shj menyusahkan rakan sepasukan (Nigeria tewas 1-2) malah mendapat reaksi ganas dari para peminat di negaranya. Pihak polis Nigeria telah memberi kawalan rapi kpd Kaita kerana beliau menerima lebih 1,000 ugutan bunuh melalui e-mail.

7. 'ITALIAN DIVE' LAGI

Itali seri dgn New Zealand 1-1 hasil dari sepakan penalti yg kontroversi pd minit ke 26. Tommy Smith memegang jersi Daniele de Rossi, tetapi de Rossi terus menghumbankan dirinya ke rumput (dive). Smith menerima kad kuning & Itali sekali lagi dpt diselamatkan oleh penalti. Australia menerima nasib yg sama empat tahun lalu. Socceroos tewas gara2 gol di minit2 akhir perlawanan pusingan kedua melalui penalti setelah Fabio Grosso senghaja 'dive' dlm kotak penalti.

8. STADIUM KOSONG

Kenapa sebahagian stadium kosong? Kehadiran penonton 92.5% dlm empat hari pertama kejohanan. "Sebagai penganjur, kami telah membina stadium, dan apa yg mesti dilakukan oleh FIFA ialah menjual tiket," kata sebuah akhbar Afrika Selatan. Sebenarnya byk masalah dihadapi oleh FIFA utk menjual kesemua tiket, antaranya ialah kadar tambang penerbangan yg tinggi, imej benua itu yg berkait rapat dgn keganasan dan negara2 jiran yg agak kurang mampu. Dgn beberapa langkah & promosi akhirnya kehadiran penonton agak memuaskan.

9. PERTELINGKAHAN GAJI

Mogok yg dilakukan oleh pengawal keselamatan kerana gaji yg tidak berbayar telah berlaku kpd separuh dari 10 stadium Piala Dunia lalu. Ini memaksa pasukan polis terpaksa bertugas lebih masa mengambil tugasan mereka. Masalah ini telah mencalarkan sedikit imej Afrika Selatan sebagai penganjur dan melihatkan bahawa bukan semua belanjawan penganjuran temasya sukan terbesar dunia itu dapat dinikmati oleh rakyat negara penganjur.

Tiada ulasan: