Rabu, 20 Jun 2012

SHEBBY SINGH DILANTIK PENGARAH BOLASEPAK BLACKBURN ROVERS

Serbegeth @ Shebby Singh
Serbegeth (depan, kanan sekali) bersama skuad Malaysia yang menyertai Kejohanan Piala Presiden di Seoul, Korea Selatan tahun 1983.- Gambar ehsan Google
Serbegeth Singh atau kini lebih dikenali dengan panggilan Shebby Singh melalui saluran ESPN yang menyiarakan siaran langsung EPL setiap minggu, telah dilantik menjadi Pengarah Bolasepak (Director of Football) oleh kelab Blackburn Rovers yang baru diturunkan ke Liga Kejohanan (Championship). Shebby dilantik oleh pemilik kelab asal India, Venky. Berita lanjut mengenainya boleh ditemui di sini.

Perlantikan bekas pemain pertahanan Malaysia itu sekaligus menjadikan beliau adalah orang Asia pertama dilantik ke jawatan tersebut oleh sebuah kelab ternama England, satu jawatan peringkat tertinggi pengurusan. Ini bukan sahaja satu penghormatan terhadap kepakaran beliau memberikan ulasan-ulasan bernas dalam setiap siaran langsung EPL malah juga satu kebanggaan kepada kancah bolasepak Asia itu sendiri.

Shebby Singh sewaktu beraksi sebagai pemain pernah mewakili pasukan negeri kelahirannya Johor (beliau berasal dari Daerah Kluang, Johor) dan Kuala Lumpur dan membantu skuad ibukota itu menjuarai Piala Malaysia dari tahun 1987-1989. Beliau berkahwin dengan Harbans Kaur, bekas ratu pecut 100 meter Malaysia.

Saya berharap perkara ini (perlantikan Shebby) akan menjadi pendorong atau motivasi kepada para pentadbir bolasepak di Brunei DS juga untuk terus berusaha membangunkan bolasepak dengan mengenepikan kepentingan peribadi atau rakan sekeliling juga 'mengukur baju di badan sendiri' sama kita layak atau tidak menyandang sesuatu jawatan.

Jika kita berasa tidak layak tetapi bersemangat untuk memajukan diri dan bolasepak negara maka timbalah ilmu sebanyak-banyaknya sama ada menghadiri kursus-kursus atau bertanya dengan individu-individu yang lebih berpengalaman. Kerana hanya dengan cara ini sahaja kita dapat memajukan diri sendiri dan sukan bolasepak dan mengangkat martabat negara di persada antarabangsa.

Prof; Telah melihat kesan positif dari kejayaan menjuara HBT 2012. Beberapa akademi bolasepak telah dibanjiri oleh kanak-kanak yang ingin bermain bolasepak. Juga saya mengimbau kenangan melihat Shebby & rakan-rakan berlatih setiap hari di Kelab Sukan Dewan Bandaraya KL di Jalan Briekfields. Saya hadir kerana membuat liputan perkembangan pasukan KL. Ramai antara mereka menjadi sahabat saya hingga kini. Syabas Shebby, harap dapat menjalankan tugas dengan baik.

Tiada ulasan: