Jumaat, 8 Jun 2012

MAKA BERMULALAH EURO 2012

Kali ini tiba giliran negara Poland dan Ukraine sebagai tuan rumah Kejohanan Bolasepak Negara-Negara Eropah yang lebih dikenali sebagai EURO 2012. Kejohanan empat tahun sekali itu mempertemukan 16 buah pasukan dari seluruh negara Eropah yang di bahagikan kepada 4 kumpulan iaitu A, B, C dan C. Pasukan yang johan dan naib johan setiap kumpulan layak ke pusingan suku akhir.

Juara bertahan dan juga juara dunia Sepanyol sekali lagi diletakan sebagai calon favorit akan bermain dalam Kumpulan C yang turut dianggotai oleh Itali, Croatia dan Ireland. Manakala Kumpulan B pula dianggap sebagai 'kumpulan maut' atau 'group of death' kerana naib juara dunia Belanda, Jerman selaku naib juara edisi lalu, Portugal dan juara 1992 Denmark.

Apapun perkembangannya Euro kali ini pasti menghidangkan kepada kita aksi-aksi bertaraf dunia dari sekumpulan pemain-pemain hebat di dunia. Kalau sebelum ini mereka bersengketa mewakili kelab masing-masing maka kini mereka dalam sebuah pasukan mempertahankan maruah negara mereka. Ada juga pemain-pemain kelab terpaksa pula menjadi 'musuh' kerana mewakili negara yang berasingan. Ini menuntut sikap dan mentaliti professional yang tinggi dari setiap pemain.

Kepada para penonton pula, selain dapat berhibur menyaksikan siaran langsung dari stadium-stadium di Poland dan Ukraine, kita juga dapat  mempelajari teknik dan taktik yang dipraktik oleh sesebuah pasukan. Ini juga seperti 'kuliah terbuka' kepada pemain, para jurulatih, pengurus, pengkritik/pengulas dan peminat secara umumnya. Selamat berpesta!

- sila clik logo Euro 2012 di sudut kanan atas blog ini untuk mengetahui perkembangan terkini.

Prof: Dalam kita asyik menonton jangan lupa untuk berhati-hati, mana tau ada 'tetamu tak diundang', susah jadinya.

Tiada ulasan: