Jumaat, 18 November 2011

BLATTER KURANG AJAR, BIADAB!

Tidak ada kompromi dalam hal ini. Semua manusia dilahirkan sama dan mempunyai hak yang sama di dunia ini. Tiada siapa boleh membezakan sesama manusia walaupun berlainan warna kulit. Aparthied sudah lama hilang dalam sejarah dunia. Tetapi Presiden FIFA seolah-olah ingin kembali menyuburkan perasaan perbezaan warna kulit dalam kenyataan beliau melalui mengulas persoalan cemuhan sesetengah pemain sewaktu dalam perlawanan yang dilaporkan oleh beberapa media di seluruh dunia.

Blatter dilaporkan memberi 'lampu hijau' kepada mana-mana pemain yang ingin melancarkan perang saraf dengan membuat cemuhan berkenaan warna kulit seseorang. Kenyataan Blatter tidak masuk akal langsung. Kurang ajar dan biadab! Sungguh celaka manusia bernama Joseph Sepp Blatter yang berbangsa Swiss ini. Mungkin beliau dilahirkan sebagai manusia berkulit putih, dia tidak merasai dianggap sebagai warga dunia kelas bawahan. Mungkin si celaka ini tidak pernah dicemuh hanya kerana kulitnya berwarna hitam, coklah, kelabu, sawo matang atau memiliki nama berunsurkan keagamaan.

"All human beings are born free and equal in dignity and rights."
"They are endowed with reason and conscience and should act forwards one another in spirit of brotherhood"

- The Universal Declaration of Human Rights, Paris, France, Dec 10 1948.

Piagam di atas jelas menyatakan manusia adalah sama dan mesti menghormati dan menyayangi sesamanya, bukan mengeji dan mencemuh antara satu sama lain. Saranan Blatter supaya dibiarkan saja cemuhan bersifat perkauman itu adalah sangat dangkal dan memberi implikasi yang negatif kepada sukan bolasepak khususnya. Sepatutnya bolasepak sebagai sukan no 1 dunia membei contoh keharmonian antara sesama manusia, bukannya sebagai tempat untuk bercambah perasaan membenci antara warna kulit.

Blatter mesti meletak jawatan sebagai Presiden FIFA sekarang! Dosa anda tidak dapat dimaafkan, memalukan badan induk itu dan mencemarkan sukan bolasepak. Blatter mesti berambus. Sejarah hitam bagi sukan bolasepak.

Prof: Tidak dapat menerima sikap sedemikian apatah lagi ianya diucapkan oleh manusia bernama Sepp Blatter, Presiden FIFA.

Tiada ulasan: