Rabu, 7 September 2011

MEDIA DAN SUKAN

Setelah berkecimpung dalam bidang kewartawanan sukan sejak awal 1980 an lagi, baru kini saya terpanggil untuk mencatatkan mengenai peranan media dan sukan. Seperti yang kita ketahui bahawa media adalah salah satu cabang utama dalam hidup kita dewasa ini. Celik mata, kita akan menatap media tidak kira apa mediumnya, sama ada tv, internet, akhbar, majalah ataupun handphone. Kita akan menggunakan media seawal menghirup hari baru dalam hidup kita.

Begitu juga peranan media dalam bidang sukan. Jika tiada peranan media, maka kita tidak akan dapat menyaksikan aksi-aksi atau membaca segala informasi mengenai dunia sukan sejak puluhan tahun lalu, seawal akhbar dan fotografi dapat dimanfaatkan dalam hidup kita ini. Apatah lagi pada zaman mutakhir ini, kita dapat menyaksikan sebahagian besar liga bolasepak dunia hanya dengan duduk sambil minum kopi dari rumah kita melalui siaran langsung televisyen. Begitu juga kelibat Usain Bolt dan atlit-atlit olahraga yang lain sewakta kejohanan IAAF di Daegu, Korea Selatan yang baru berakhir. Aksi mereka berada di depan mata kita.

Selain itu, melalui media kita bukan sahaja dapat mencapai maklumat terkini malah mampu mencipta kemasyhuran dan mengaut keuntungan. Pendek kata, media akan membantu kita dalam apa jua keadaan jika dimanfaatkan secara positif. Semua masyarakat dunia, khususnya aktivis sukan terutama bolasepak tahu, mengerti dan faham peranan media dalam mengatur kegiatan mereka seharian. Kesemua mereka memerlukan media dan malah mempergunakan media untuk mencapai matlamat program mereka. Tanpa peranan yang dimainkan oleh media maka pincanglah sesuatu program itu.

Namun begitu masih ada manusia yang begitu bangang dan tolol. Bangang dan tolol kerana menghindar dari media. Bangang dan tolol kerana tidak mahu mendapatkan bantaun dari media. Bangang dan tolol kerana tidak tahu tugasan sebenar mereka. Saya tidak tahu kenapa mereka boleh hidup dalam dunia ini! Bangang dan tolol!

Prof: Maaf kerana terpaksa menggunakan bahasa agak kesat kerana hanya dengan cara itu layak bagi mereka.

Tiada ulasan: