Sabtu, 21 Februari 2009

AFC BERGOLAK?

Mohammed bin Hammam dari Qatar, Presiden AFC utk 2 penggal lalu.

Asia Football Confideration atau lebih popular dgn AFC adalah antara persatuan/pertubuhan paling berpengaruh di dunia selepas FIFA & UEFA. Ini membuatkan AFC sebuah pertubuhan bola sepak yg amat penting & sesiapa shj yg bergelumang dlm pentadbiran bola sepak di rantau ini (Asia) pasti menginginkan menjadi 'kerabat AFC'. Kemudahan2 yg dimiliki & dinikmati oleh personil2 dlm AFC atau pertubuhan2 'yg sewaktu dgnnya' merupakan tarikan spt magnet. Glamour & posisi spt seorg diplomat yg mereka miliki membuatkan kadang-kala mudah lupa diri & meninggalkan tugasan sebenar membangun sukan bola sepak itu sendiri.

Walaupun ketika ini saya tidak memegang apa2 jawatan dlm pertubuhan bola sepak namun suatu ketika saya pernah 'berada di sisi' AFC & berkongsi jerit payah pertubuhan itu dlm membangun bola sepak di rantau Asia ini (melalui hubungan rapat saya dgn beberapa pemimpin AFC). Saat itu (awal 80-an) AFC bukanlah sebuah pertubuhan yg gah spt sekarang (mempunyai komplek pejabat & bangunan berserta kemudahan2 terbaik di sebuah bidang tanah yg agak luas di pinggir bandaraya Kuala lumpur, Malaysia).

Khabar terbaru melalui media massa saya melihat ada percubaan oleh segelintir personil bola sepak di Asia utk 'menjatuhkan' Presiden AFC, Mohammed bin Hammam. (Mohammed Hammam menjadi Presiden setelah DYMM Sultan Hj Ahmad Shah tidak mahu bertanding memepertahankan jawatan 7 tahun lalu. Sebelum itu DYMM Sultan Hj Ahmad Shah mendpt jawatan Presiden AFC setelah penyandang Tan Sri Hamzah Abu Samah secara sukarela melepaskan jawatan).

Apa yg menarik utk diperkatakan ialah beberapa bulan lalu Hammam ada mencadangkan agar ibu pejabat AFC ditukar lokasinya dari Kuala Lumpur, Malaysia. Ini menimbukan reaksi bercampur2. Saya sendiri membisikkan kpd seorg teman, kata saya, "Hammam gali kubur!". Kenapa saya berkata demikian? Ada beberapa faktor yg agak rumit utk diperjelaskan di sini. Ianya menyangkut soal nostalgia, harga diri, mengenang budi dan setia kawan.

Setelah Hammam membuka cadangan itu, maka ada negara2 yg menawarkan diri secara dasar utk menjadi ibu pejabat AFC yg baru akan tetapi keghairahan mereka tidaklah seghairah menawarkan diri utk menjadi tuan rumah Piala Dunia! Kini usulnya itu nampak memakan diri Hammam sendiri. Jika beliau kalah dlm perebutan jawatan wakil eksekutif FIFA bagi rantau dunia Arab kpd wakil Bahrain Shaikh Salman Ebrahim Al-Khalifa yg mencabarnya dlm kongres FIFA Mei depan ini bermakna jawatan presiden AFC yg disandangnya selama ini juga akan hilang. Saya yakin itu akan terjadi!

Sebenarnya secara professional cadangan Hammam utk memindah ibu pejabat AFC dari Kuala Lumpur tidak praktikal & dianggap setengah2 pihak keterlaluan & tidak mengenang budi. Bagi mereka sejak sekian lama AFC yg tidak dikenali malah tidak mempunyai asset berharga tiada siapa yg sudi membantu melainkan pemimpin2 bola sepak di rantau Asia Tenggara terutama Malaysia yg telah menyumbang 4 orang presiden AFC (Tun Abd Razak Hussein & YAM Tunku Abd Rahman sebelum Tan Sri Abu Samah & DYMM Sultan Haji Ahmad Shah). Cadangan Hammam seolah2 memperlekeh pengorbanan besar mereka selama ini.

Faktor geografi juga memain peranan kenapa cadangan Hammam itu boleh dipertikai. Negara2 Asia Timur spt Jepun, Korea, China & Hong Kong serta ahli baru Australia pasti tidak bersetuju kerana jika ibu pejabat AFC ditukar ke salah sebuah negara di kawasan Timur Tengah maka ianya akan berada terlalu jauh dari mereka, ini menyukarkan dari segi perhubungan. Kedudukan Kuala Lumpur (Malaysia) yg berada di tengah2 benua Asia memberikan keadilan kpd semua ahli AFC dari segi jauh perjalanan utk menghadiri sesuatu acara.

Malaysia juga dilihat memang menjadi faktor pengimbang kpd blok2 negara2 Asia yg menganggotai AFC selama ini. Jadinya tokoh2 bola sepak Asia tidak mahu status-quo itu digugat & mahu ianya dikekalkan. Dan akhirnya sekali saya yakin benar bahawa Mohammed bin Hammam sedang 'menggali kuburnya sendiri' jika tidak mengubah gaya kepimpinannya selama ini. Percayalah.

Prof: Teringat saat menumpang kereta Tan Sri Hamzah Abu Samah dari Wisma FAM di Sungai Way Subang ke Kuala Lumpur. Tokoh bola sepak itu mengeluh kesukaran mencari pemimpin pelapis bola sepak memandangkan usia beliau sudah lanjut, calon2 yg ada masih belum mencapai tahap 'masak'. Saya mencadangkan beberapa tokoh, tetapi gagal menarik minat beliau. Katanya, "Nak pimpin AFC bukan mudah, kita bukan pimpin parti politik, kita pimpin semua bangsa & negara,". Saya mencari2 jawapanya selepas itu...kini hampir2 menemui jawapan yg hampir konkrit.

Tiada ulasan: