Sabtu, 7 Januari 2012

KEJ. A'BGSA 'PAKSA' N.A LAKSANA PEMBANGUNAN

N. A - merujuk kepada National Association atau Persatuan Kebangsaan. Dalam konteks blog ini N. A bolasepak kerana blog ini memperkatakan khusus untuk sukan bolasepak. Bagaimanapun, secara umumnya mengenai dan bersangkutan juga dengan N. A sukan-sukan yang lainnya.

Sepanjang tahun berpuluh kejohanan peringkat antarabangsa yang dianjurkan oleh pelbagai badan induk baik serantau (AFF), benua (AFC) dan dunia/antarabangsa (FIFA). Kejohanan-kejohanan itu pula merangkumi kesemua peringkat dari bawah 12 tahun hinggalah skuad senior. Begitu juga halnya dengan temasya-temasya sukan yang menawarkan acara bolasepak sebagai salah satu acara di dalamnya. Biasanya acara bolasepak merupakan 'nadi' dan 'penyeri' kepada sesebuah temasya sukan itu. Antaranya ialah Sukan Olimpik, Sukan Asia dan Sukan SEA.

Oleh itu, mahu atau tidak sesebuah N. A akan terlibat secara langsung menyertai kejohanan-kejohanan tersebut dan ini akan memaksa mereka menyediakan sebuah pasukan. Terpulang kepada mereka untuk bersedia lebih awal atau 'main tangkap muat' asal menyertai. Juga terpulang kepada 'budget' sesebuah N. A; jika ada dana yang cukup maka mungkin mereka bersedia sekurang-kurang 6 bulan dari tarikh kejohanan dan jika tidak mampu dari segi dana dan penyediaan pemain dan pegawai maka mungkin mereka bersedia sebulan atau dua bulan sebelum kejohanan. Segala-galanya terpulang kepada pemimpin dan pegawai yang terlibat.

Dalam soal dana kebanyakan kejohanan yang dianjurkan oleh badan-badan induk, N. A telah diberikan dana khas. Terpulang kepada sesebuah N. A apa nak dibuat dengan dana yang diberikan itu. Maka secara ringkas dapat kita merumuskan bahawa semuanya bergantung kepada pemimpin dan pegawai sesebuah N. A sama ada untuk memajukan atau memundurkan sukan bolasepak.

Jika ingin maju mereka wajib berkerja keras. Memerah otak dan melahirkan beberapa model projek pembangunan untuk menyertai mana-mana kejohanan. Dan jika mereka ingin sebaliknya maka duduk dan lihat sahaja. Jangan buat apa-apa kerja. Sampai ketika cukup masa untuk memilih pemimpin baru, pilih saja. Lepas itu duduk lagi dan rehat.

Di bawah ini disenaraikan kejohanan-kejohanan anjuran badan-badan induk bolasepak dan temasya sukan yang 'mesti' disertai oleh sesebuah N. A;

FIFA - FIFA World Cup, Piala Dunia Bawah 17 & 20 Tahun.
AFC - Asian Cup, Kejohanan Bawah 16 & 19 Tahun.
AFF - Suzuki Cup/AFF Cup, Kejohanan Bawah 17, 20 & 23.
Sukan Olimpik - Kelayakan.
Sukan Asia - Kelayakan.
Sukan Sea
Sukan BIMP-EAGA
Sukan Borneo
Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Asia - Bawah 15 & 18 Tahun

Secara kasar sebanyak 16 kejohanan yang tercatat di atas. Maknanya sesebuah N. A terpaksa meneyediakan lebih kurang 10 atau lebih skuad kebangsaan dari peringkat umur 15 tahun hinggalah skuad senior. Ini belum ditambah lagi dengan temasya-temasya kejohanan bolasepak peringkat akar-umbi iaitu bawah 12 hingga 14 tahun yang ada dianjurkan di serata dunia saban tahun.

Namun perlu juga di ingat bahawa sebuah skuad misalnya skuad bawah 23 tahun boleh menyertai beberapa kejohanan sebagai pendedahan kepada mereka hingga mencapai tahun 'target' untuk skuad tersebut menyinar. Misalnya FAM pernah membentuk skuad 'Projek Barcelona' (Suka Olimpik) yang pernah beraksi di negara kita. Skuad Harimau (dulu) dan kini Harimau Muda 'A' & 'B' juga adalah skuad projek pembangunan jangka panjang FAM.

Oleh itu terpulanglah kepada sesebuah N. A.

Prof: Pernah menyaksikan secara dekat skuad Korea Selatan dan berada pada tahap paling bawah dan selepas itu mereka beraksi di Piala Dunia 1986 juga di depan mata saya. Ini dapat mereka lakukan dengan adanya projek pembangunan.

Tiada ulasan: