Ahad, 14 Ogos 2011

PESTA BOLA PUN BERMULA

Dua minggu saya tidak mencatatkan apa-apa dalam blog ini. Sesiapa yang pernah jadi penulis atau sedang menulis pasti akan mengalami situasi seperti saya alami beberapa hari lalu. Tiada 'mood' atau dalam bahasa penulisam, tiada ilham yang dianugerahkan oleh Allah swt, dan kini Alhamdulillah minda saya mula menyalurkan bait-bait perkataan untuk dicatatkan dalam blog ini.

Malam tadi perlawanan-perlawanan EPL pun bermula. Bundesliga (Jerman), Ligue 1 (Peranchis) dan Liga Belanda telah bermula beberapa minggu lalu. Beberapa hari ini giliran Serie A dan La Liga pula memulakan saingan. Namun proses memujuk dan 'menendang' keluar pemain-pemain masih berjalan (jual beli pemain lah tu, saja guna bahasa yang lain dari kebiasaan), akan berakhir hujung bulan Ogos ini.

Saya tidak mahu mengulas panjang mengenai perpindahan pemain. Apa yang ingin saya catatkan ialah di Brunei DS juga memulakan 'pesta' bolasepaknya sendiri. Kenapa di Brunei? Liga kebangsaan belum pun bermula!

Ya, memang. Liga kebangsaan belum bermula, masih diperingkat percambahan minda jawatankuasa NFABD yang bertanggungjawab bagaimanakah bentuk liga kebangsaan itu nanti. Harap kelab-kelab di Brunei yang telah bergabung dengan NFABD bersabar menantikan bermulanya liga kebangsaan. Teman-teman saya di NFABD sedang 'pecah kepala' memikirkan. Biarkan mereka, memang sudah menjadi tugas mereka. Kalau tak sanggup kenapa tawar diri jadi jawatankuasa, tak gitu?

Sejak diterima menjadi ahli gabungan FIFA, NFABD sebagai badan induk baru bolasepak di Brunei DS telah menerima banyak undangan (sebahagiannya wajib disertai kerana status sebagai ahli gabungan pertubuhan tertentu) menyertai kejohanan-kejohanan luar negara dan ada juga kejohanan yang tertangguh.

Melalui media-massa kita dikhabarkan bahawa NFABD kini sedang menyiapkan beberapa skuad negara untuk menyertai Sukaan SEA, Kejohanan Bawah 19 Tahun AFF, Piala Hassanal Bolkiah dan beberapa kejohanan lain (termasuk futsal). Kita juga dapat melihat bagaimana beberapa 'trial' atau pemilihan pemaian-pemain berkenaan dilaksanakan di seluruh negara.

Dengan usia NFABD yang baru beberapa bulan hidup maka langkah tersebut (trial) terpaksa dilakukan. Tetapi jika sudah menjangkau usia bertahun-tahun maka istilah 'trial' tidak ada dalam kamus sebuah badan induk bolasepak. Ini kerana projek pembangunan bermula dari usia kanak-kanak 5 tahun lagi. Jadi agak janggal jika untuk memilih pemain bawah 19 tahun pun masih digunapakai kaedah 'trial' atau pemilihan ini,

Namun begitu apa yang saya tahu adalah FFBD (badan induk sebelum ini) ada membuat projek 'Brunei Youth' yang dikendalikan oleh Hj Mohd Rosanan Abdullah Samak dan pihak Jabatan Pendidikan Kokurikulum, Kementerian Pendidikan juga ada membentuk skuad peringkat umur untuk menyertai kejohanan-kejohanan Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Asia & Asean.

Khabarnya, futsal juga sedang bersedia membentuk pasukan-pasukan kebangsaan bagi menghadapi Sukan SEA (mungkin) dan beberapa kejohanan anjuran AFF dan AFC. Jika kesemua perkembangan ini menjadi maka sudah pasti ini menjadi tugas maha berat bagi NFABD. Ini bukan kerja main-main. Ini buka kerja seorang-dua individu. Ini kerja berpasukan, 'team work'. Jika kita ada 6 skuad kebangsaan maka 6 set pengurusan juga mesti dibentuk. Melantik seorang peneraju sebagai Pengerusi Skuad Kebangsaan boleh diterima, tetapi jika seorang individu menjadi pengurus kesemua 6 pasukan, ianya tidak masuk akal. Tidak dilakukan oleh manusia normal.

Sedari awal sudah saya jelaskan kepada teman-teman aktivis bolasepak di Brunei DS bahawa kerja membangun bolasepak bukan kerja mudah, bukan kerja sekelompok manusia. Ianya kerja ramai orang, ramai manusia yang berkelayakan di bidang masing-masing. Kerja kolektif. Lidi penyapu kalau hanya sebatang tidak dapat berbuat apa-apa, hanya boleh dipatah-patahkan untuk menjadi pencungkil gigi. Tetapi lidi penyapu jika dihimpunkan secara banyak maka dapat membersih kawasan yang luas, malah air pun dapat disapunya. Begitulah perumpamaan bagaimana mengurus sebuah badan induk bolasepak.

Jika semuanya berjalan lancar, sudah pasti ianya adalah pesta bolasepak di Brunei DS. Pesta bagi para pemain dan pesta juga kepada para pengurus dan jurulatih serta staff kepimpinan. Dan yang paling penting adalah keputusan yang dicapai nanti. Apakah bentuknya? Ketika itulah nanti kita dapat menilai dan menjadi sukat-sukat ditahap mana mutu bolasepak kita. Apa yang akan diprogramkan selepas itu? Ianya bermula dari keputusan-keputusan 'assignment' pertama itu nanti.

Kepada para peminat janganlah mengharap keputusan tinggi melangit. Kita baru bermula dari abjad A. Masih jauh untuk sampai ke abjad yang lain, waima abjad Z. Saya secara peribadi memeberi NFABD 5 tahun untuk mencapai sesuatu. Jadi sepanjang masa itu saya akan terus memberi kritikan dan pandangan. Terpulang kepada NFABD untuk berjuang di medan tempur. Pilihlah pegawai-pegawai dan pemain-pemain yang berwibawa. Kini kita berada dalam millenium baru, ulah dan gaya pengurusan millenium lama telah berlalu, buang jauh-jauh dan jadikan pedoman. Millenium ini adalah gaya pengurusan professional! Selamat berpesta!

Prof: Teringat Pestabola Merdeka anjuran FAM dulu. Kejohanan tersebut adalah antara kejohanan wajib bagi negara-negara Asia. Tersemat kemas dalam sanubari saya.

Tiada ulasan: