Isnin, 24 Disember 2012

SANG SINGA JUARA KALI KE 4

Gambar ehsan Google.
 'Sang Singa' Singapura akhirnya mencipta sejarah apabila menjadi pasukan pertama menjuara AFF Suzuki Cup buat kali ke empat berturut-turut dengan membaham 'Sang Gajah Perang' Thailand dalam perlawanan akhir secara timbal-balik (3-2). Syabas kepada pasukan Singapura kerana menjadi jagoan bolasepak rantau Asia Tenggara ini walaupun semua orang tahu bahawa Singapura hanyalah sebuah negara pulau (island city-state) yang kecil berbanding dengan jiran-jirannya.

Amat menarik kejohanan kali ini untuk diperkatakan atau direnungkan beberapa fakta mengenainya umpamanya;
1. Indonesia sebagai sebuah negara terbesar masih belum mampu muncul juara malah kali iui gagal di peringkat kumpulan lagi.
2. Filipina buat pertama kali layak ke separuh akhir dan menempatkan dirinya sebagai jaguh Asia Tenggara yang baru.
3. Walaupun Liga S tidak sehebat mana berbanding liga-lega negara Asia Tenggara yang lain akan tetapi pasukan kebangsaannya masih mampu mencipta kejuaraan buat kali ke empat!.
4. Kita terpaksa menanti untuk 2 tahun lagi untuk melihat juara baru AFF Suzuki Cup. Setakat ini, selain Singapura, hanya Thailand, Malaysia dan Vietnam yang pernah mengecap status sebagai juara.

Prof: Kenapa Singapura mampu juara? Jawapannya adalah pengurusan yang cekap. Apapun formula mereka, walau dianggap sinis oleh negara-negara lain (seperti mengambil pemain 'import') namun tindakan mereka masih di dalam kerangka yang dibenarkan oleh FIFA. Mereka mencipta kejayaan dengan mencipta formula mengikut kemampuan mereka. Sikap professional pengurusan mereka patut dicontohi, jangan hanya menyindir atau mencemuh.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pembetulan filifina sebenarnya telah layak 2 kali ke separuh akhir..edisi 2012 dan 2010..salam dari Kuching